رویترز: حمله موشکی ایران به اربیل برای لطمه به طرح انتقال گاز انجام شد

رویترز می‌گوید، هدف سپاه از حمله جلوگیری از طرح انتقال گاز کردستان به اروپا با مشارکت اسراییل بوده است

ویلایی در اربیل کردستان عراق که هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت-SAFIN HAMED / AFP

در حالی که سپاه پاسداران حمله ۱۳ مارس به اربیل را «حمله به مراکز استراتژیک اسرائیل در این منطقه و واکنشی به کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران در سوریه» اعلام کرده بود، اما ناظران این حمله موشکی از سوی جمهوری اسلامی را با هدف ممانعت از مذاکرات برای انتقال گاز به اروپا اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام عراقی نوشت که ایران برای ممانعت از مذاکرات انتقال گاز کردستان عراق به اروپا که قرار است با کمک اسرائیل و از طریق ترکیه انجام شود، شهر اربیل کردستان عراق را هدف بیش از ۱۲ موشک قرار داد.

در این حمله یک ویلای خالی که متعلق به یک تاجر کرد است هدف قرار گرفت، جاییکه طبق گفته یک مقام امنیتی عراق به خبرگزاری رویترز، دو جلسه میان مقامات انرژی اسرائیل و آمریکا در مورد انتقال گاز کردستان عراق از طریق ترکیه در آنجا برگزار شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام امنیتی، خشم ایران از این مذاکرات و تلاش برای ممانعت از اجرای این طرح را انگیزه حمله موشکی به اربیل عنوان کرد. در همین حال رویترز به نقل از یک مقام امنیتی ایران نیز نوشت: «این یک حمله پیام چند منظوره بود که بستگی دارد چطور آن را تفسیر کنند».

گفته می‌شود که دو مقام ترکیه نیز تایید کردند که این مذاکرات برای تامین گاز از کردستان عراق با حضور مقامات آمریکایی و اسرائیلی انجام شده اما آنها اشاره‌ای به محل برگزاری این مذاکرات نداشته‌اند.

در عین حال دفتر رئیس جمهور کردستان عراق، هرگونه ملاقات با مقامات آمریکایی و اسرائیلی در مورد خط لوله انتقال گاز در محل ویلای هدف قرار گرفته را تکذیب کرد. به طور کلی کردها حضور نظامی یا رسمی اسرائیل در خاک خود را تکذیب می‌کنند.

بیشتر از جهان