آخرین واکنش‌های بین‌المللی به حمله موشکی سپاه به کنسولگری آمریکا در عراق

نمایندگان کنگره خواهان پایان مذاکرات اتمی شدند و جمهوری اسلامی از تعلیق موقت گفتگوها با عربستان خبر داد. سپاه نیز مسئولیت شلیک موشک‌ها را پذیرفت

حزب الله مدعی است که موشک‌های بالستیک به سمت مقر موساد در اربیل شلیک شده است-indiatimes.com

سرانجام ساعت‌ها پس از حمله موشکی به شهر اربیل در کردستان عراق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای، به طور رسمی مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت.

در بیانیه کوتاه سپاه پاسداران گفته شده است: «در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی‌پاسخ نگذاردن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس، شب گذشته "مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها" مورد هدف موشک‌های قدرتمند و نقطه‌زن "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" قرار گرفت.»

این بیانیه در حالی منتشر شده که مقامات اقلیم کردستان وجود مراکز جاسوسی اسرائیل در این منطقه را تکذیب کرده‌اند.

در بیانیه روابط عمومی سپاه پاسداران گفته شده است: «بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هرگونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.»

در حالی که مواضع سپاه پاسداران و نیروهای مورد حمایت سپاه در سوریه مدت‌هاست مورد حملات اسرائیل قرار داشته، پس از آخرین حمله که به کشته شدن دو افسر این نیرو انجامید، سپاه هشدار داده بود که به این حمله پاسخ خواهد داد.

در بیانیه سپاه همچنین گفته شده که «به ملت عظیم‌الشأن ایران نیز اطمینان می‌دهیم امنیت و آرامش میهن اسلامی، خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده و به احدی اجازه تهدید و تعرض به آن را نخواهند داد.»

حمله موشکی ایران به کنسولگری ایالات متحده در اربیل عراق، بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های بین‌المللی و سیاستمداران به دنبال داشت. به‌طوری‌که حتی برخی نمایندگان کنگره آمریکا از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستند تا فورا از ادامه گفتگوهای احیای برجام کنار بکشد.

در همین رابطه، خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، بدون مدرک مدعی شد که «پایگاه‌های مخفی اسرائیل» در این حمله هدف قرار گرفته‌اند؛ اما شواهد نشان می‌دهد که حمله مذکور هیچ کشته‌ای به همراه نداشته است و تنها کنسولگری آمریکا و دفتر یک شبکه خبری خسارت دیده است.

بلافاصله، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده حمله ظالمانه علیه حاکمیت عراق و نمایش خشونت را محکوم می‌کند.»

چارلز لیستر، پژوهشگر اندیشکده آمریکایی «موسسه خاورمیانه»، با انتشار ویدیوهایی از این حمله موشکی، در حساب توییتر خود نوشته است که به‌نظر می‌رسد سپاه پاسداران موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد از نوع «فاتح-۱۱۰» را از پایگاهی در نزدیکی تبریز در ایران به‌سمت کنسولگری ایالات متحده در اربیل پرتاب کرده باشد. به نوشته او، فاصله تبریز با اربیل حدود ۳۵۰ کیلومتر و منطبق با برد موشک‌های فاتح-۱۱۰ منطبق است. 

مسرور بارزانی نخست وزیر کردستان هم در بیانیه‌ای گفت: «ما این حمله تروریستی را که علیه چندین بخش از اربیل انجام شد محکوم می‌کنیم و از ساکنان می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند.»

در همین رابطه، لیزا مک کلین، نماینده میشیگان در کنگره ایالات متحده با اشاره به حمله موشکی به کنسولگری آمریکا در عراق در توییتی نوشت: «این تجاوز نشان می‌دهد که ما باید اکنون به‌طور مطلق به تمام مذاکرات توافق هسته‌ای ایران پایان دهیم. همچنین هرگز نباید نفت ایران را بخریم.»

پیش‌تر اعلام شده بود که احتمال دارد آمریکا برای جبران تحریم نفت روسیه، از ایران نفت بخرد. موضوعی که به نظر می‌رسد انجام آن با اقدام امروز صبح سپاه پاسداران از دسترس خارج شده است.

الن لوریا، نماینده دموکرات از ایالت ویرجینیا نیز به همین مسئله اشاره کرد و در توییتی نوشت: «اگر گزارش‌ها دقیق باشد، دولت بایدن باید مذاکرات خود با ایران را لغو کند. ما نمی‌توانیم برای تقویت بیشتر ایران و تهدید امنیت جهانی دوباره وارد یک برجام شکست خورده شویم.»

تعلیق گفتگو با عربستان سعودی

از همان ابتدا به نظر می‌رسید که این همه می‌تواند بر روند گفتگوهای بین ایران و عربستان نیز تاثیر بگذارد. در همین رابطه، پایگاه خبری نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی در خبری اعلام کرد که مذاکرات با عربستان سعودی موقتا تعلیق شده است.

روز گذشته فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرد که از روز چهارشنبه بغداد میزبان گفتگوهای بین ایران و عربستان است. موضوعی که به نظر فعلا قرار نیست انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری فرانس ۲۴ نیز در خبری نوشت که ۱۲ موشک شلیک شده از خارج از عراق به اربیل اصابت کرد. در ادامه خبر هم به سابقه حملات شبه نظامیان وابسته به ایران به نیروهای عراقی و حمله موشکی عین الاسد اشاره کرد.

رویترز نیز در خبری مشابه مسئولیت این حمله را با ایران دانست و به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که حملات موشکی که روز یکشنبه به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان در شمال عراق انجام شد، از ایران صورت گرفته است.

روزنامه دیلی‌میل بریتانیا هم در خبری نوشت چندین موشک به یک پایگاه ارتش آمریکا و یک دفتر شبکه خبری کردی در اربیل، شمال عراق اصابت کرده است. در ادامه خبر به نقل از امید خوشناو فرماندار این شهر آمده است که حداقل ۱۲ موشک بالستیک تولید ایران در ساعات اولیه روز یکشنبه به این شهر اصابت کرد.

اما در ادامه رسانه‌های اسرائیلی نیز با جزئیات بیشتر موضوع را پوشش خبری دادند.

روزنامه تایمز اسرائیل که اخیرا با انتشار مقاله‌ای از کاترین شکدم مورد توجه قرار گرفته است، نوشت: «مقامات امنیتی عراق و آمریکا گفتند که روز یکشنبه ۱۲ موشک به سمت کنسولگری آمریکا در شهر اربیل در شمال عراق شلیک شد که چندین موشک به ساختمان اصابت کرد. یک مقام آمریکایی گفت این موشک‌ها از ایران همسایه پرتاب شده است.»

روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل نیز به نقل از شبکه خبری المیادین وابسته به حزب الله لبنان نوشت که این حمله در پاسخ به کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران ایران در سوریه در هفته گذشته توسط اسرائیل نیست، بلکه مربوط به سایر عملیات اسرائیل علیه اهداف ایرانی است.

در این گزارش حزب الله مدعی شده است که موشک‌های بالستیک به سمت مقر موساد در اربیل شلیک شده و تلفاتی نیز در این محل وارد شده است. همچنین اشاره شده است که ماموران اطلاعاتی ایران یک حلقه جاسوسی اسرائیلی را که در این کشور فعالیت می‌کردند و در تلاش برای جذب عوامل محلی بودند را منهدم کردند.