نماینده مجلس: ۹۰ درصد مخازن سدهای اصفهان خالی است 

حکومت ایران اعتراض کشاورزان اصفهانی به بحران آب را با خشونت پاسخ داد 

بحران آب در استان اصفهان در یک سال گذشته، نابودی بسیاری از زمین‌های زراعی را در پی داشت - soltansafar

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس، وضعیت ذخیره آب در استان اصفهان را «وخیم» خواند و گفت: «در حال حاضر حدود ۹۰ درصد مخازن سدهای استان خالی است و فقط سه میلیون مترمکعب آب پشت سد موجود است.»

او با بیان اینکه کشاورزان اصفهان برای کشت آب کافی در اختیار ندارند، افزود: «از یک‌ طرف آبخوان‌ها خالی شده‌اند، از طرف دیگر بارگذاری‌ها روی سدها و همچنین انتقال‌هایی که از حوزه آبریز زاینده‌‎رود صورت گرفته، اوضاع را وخیم‌تر کرده است.»

نماینده خمینی‌شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، کم‌آبی در استان اصفهان را «شدید» خواند و گفت که دولت قصد دارد با توجه به اعتراض‌های کشاورزان، برخی اقدام‌های بلندمدت را انجام دهد. با این‌ حال به گفته او، تاکنون تصمیمی که در کوتاه‌مدت مشکل را رفع کند، اتخاذ نشده است. 

بحران آب در استان اصفهان در یک سال گذشته، ورشکستگی تعداد زیادی از کشاورزان و نابودی بسیاری از زمین‌های زراعی را در پی داشت. کشاورزان اصفهانی در ماه‌های گذشته بارها به مدیریت نامناسب منابع آبی اعتراض کردند. روز شنبه، ۶ فروردین، نیز تعدادی از کشاورزان اصفهانی در اعتراض به وضعیت موجود، مقابل ساختمان جهاد کشاورزی این شهر تجمع کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آبان و آذر ۱۴۰۰، نیز شماری از کشاورزان اصفهانی در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود تحصن کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند اما تجمع اعتراضی آنان با دخالت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به خشونت کشیده شد. در جریان این اعتراض‌ها، تعداد زیادی از کشاورزان با شلیک مستقیم گلوله ماموران انتظامی از ناحیه چشم و سر آسیب دیدند. 

پیش از آن، در تیرماه ۱۴۰۰ هم اعتراض مردم خوزستان به کم‌ آبی با پاسخ خشونت‌آمیز حکومت روبه‌رو شده بود. 

در حال حاضر فقر منابع آب اغلب استان‌های ایران را تهدید می‌کند و به افزایش پدیده‌ فرونشست زمین منجر شده است. بنا بر اعلام سازمان زمین‌شناسی، از میان ۶۰۹ دشت ایران، حدود ۵۰۰ دشت که آب شیرین دارند، با پدیده فرونشست زمین مواجه‌اند. به گفته علی بیت‌اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، بالغ‌ بر ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در مناطقی زندگی می‌کنند که پدیده فرونشست زمین وجود دارد. 

در میان استان‌هایی که با این پدیده مواجه‌اند، اصفهان شرایط وخیم‌تری دارد؛ به‌ طوری‌ که گفته می‌شود خطر فرونشست زمین آثار تاریخی این شهر را هم تهدید می‌کند. گزارش‌های میدانی از اصفهان حاکی از آن است که به دستور مقام‌های استانی، چاله‌های پدید آمده در اثر فرونشست زمین با کمک لودر پر می‌شوند. 

پیش‌تر محمد درویش، استاد دانشگاه و کنشگر محیط‌ زیست، این اقدام را «مدیریت کلنگی» مسئولان دولتی  خوانده و گفته بود: «پر کردن شکاف‌ها با لودر و کامیون در مناطقی مثل فرودگاه اصفهان، خانه‌اصفهان و هر منطقه دیگر در معرض فرونشست، مثل شیرین‌ کردن آب دریا با شکرپاش خانگی است.»