طالبان ستاد رویت هلال ماه تشکیل داد

مولوی عبدالحکیم حقانی، دادستان کل طالبان به ریاست این ستاد منصوب شد

مولوی عبدالحکیم حقانی، دادستان کل طالبان- خبرگزاری باختر

بر اساس دستور ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، هیاتی برای رویت هلال ماه در رمضان و عید‌های اسلامی تشکیل شده است. مولوی عبدالحکیم حقانی، دادستان کل گروه طالبان و رئیس سابق هیات مذاکره کننده این گروه با دولت پیشین افغانستان، در راس این ستاد گمارده شده است و دو عضو کابینه و شماری از اعضای «دارالافتاء» طالبان نیز در آن عضویت دارند.

روز یکشنبه، ۷ فروردین (۲۷ مارس)، انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی گروه طالبان، در توییتی نوشت که این ستاد موظف شده است که نماینده‌هایی را نیز در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها به‌کار گمارد تا در ماه رمضان و عیدهای اسلامی، در «رویت ماه» همکاری کنند. طبق دستور رهبری طالبان، از این پس دادستان کل طالبان مسئول تشخیص نهایی و اعلام هلال ماه خواهد بود.

این نخستین بار است که در افغانستان هیاتی برای تشخیص رویت هلال ماه تعیین می‌شود. پیش از این، دولت‌های گذشته افغانستان، زمان «رویت هلال ماه» را در رمضان و عیدهای اسلامی، بر اساس تشخیص یکی از دولت‌های اسلامی، به ویژه عربستان سعودی، اعلام می‌کرد. گاهی در آن زمینه اهل سنت افغانستان از دولت عربستان سعودی پیروی می‌کردند، و شیعیان از دولت ایران. هنوز مشخص نیست که تایید رویت هلال ماه از سوی طالبان برای همه مردم افغانستان پذیرفتنی خواهد بود، یا مانند گذشته دودستگی ایجاد خواهد کرد.

هرچند طالبان توضیح بیشتری در مورد کاربرد این ستاد نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد که هدف از ایجاد این ستاد، اتخاذ تصمیم مستقل طالبان براساس تشخیص خود از «زمان رویت هلال ماه» باشد.

مولوی عبدالحکیم حقانی که در راس ستاد رویت هلال ماه گمارده شده است، در ۲۰ سال گذشته مسئولیت اجرای دادگاه‌های صحرایی طالبان را بر عهده داشت و در شهر کویته پاکستان زندگی می‌کرد. گفته می‌شود که او در این دو دهه حکم اعدام صدها نظامی و غیرنظامی را صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حقانی در سال ۲۰۱۹ و با آغاز مذاکرات میان آمریکایی‌ها و طالبان در دوحه، عضو تیم مذکراتی طالبان شد. پس از امضای توافقنامه میان طالبان و آمریکایی‌ها در فوریه ۲۰۲۰، مذاکرات این گروه با دولت پیشین افغانستان آغاز شد. هم‌زمان با آغاز مذاکرات طالبان با دولت پیشین افغانستان، مولوی عبدالحکیم حقانی، به ریاست تیم مذاکراتی گمارده شد. او مردی منزوی و گوشه‌نشین است، اما به اتخاذ تصمیم‌های دشوار شهرت دارد. از او به عنوان یکی از چهره‌های به شدت بنیادگرا در صفوف طالبان یاد می‌شود.

با آن که عبدالحکیم حقانی اکنون در جایگاه دادستان کل طالبان، به مسند مهمی تکیه زده است، در بیش از هفت ماهی که از سلطه طالبان می‌گذرد، او با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکرده است و کمتر در انظار عمومی ظاهر شده است.

بیشتر از جهان