مدودف: روسیه حق دارد از سلاح هسته‌ای استفاده کند

تهدیدهای هسته‌ای روسیه همچنان ادامه دارد

روسیه دارای بیشترین تعداد کلاهک هسته‌ای در بین کل کشورهای جهان است و نزدیک به ۶۲۵۵ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد - AFP

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق و معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید مسکو می‌تواند با سلاح‌های هسته‌ای به کشور دشمن حمله کند، حتی اگر طرف مقابل در ابتدا از چنین سلاح‌هایی استفاده نکند.

او در مصاحبه‌ای دکترین هسته‌ای روسیه را این‌طور بیان کرد: «ما سند ویژه‌ای در مورد بازدارندگی هسته‌ای داریم. این سند به‌وضوح نشان می‌دهد که فدراسیون روسیه بر اساس آن حق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را دارد.»

به نوشته تایمز اسرائیل، او دراین‌باره گفت: «شماره یک وضعیتی است که روسیه مورد اصابت موشک هسته‌ای قرار می‌گیرد. مورد دوم هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای دیگر علیه روسیه یا متحدانش است و سومین حالت حمله به زیرساخت‌های حیاتی است که نیروهای بازدارنده هسته‌ای ما را فلج می‌کند.»

معاون شورای امنیت روسیه در ادامه اضافه مي‌كند: «چهارمين مورد، تجاوز به روسيه و متحدانش است كه حتی بدون استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، يعنی با استفاده از سلاح‌های متعارف، موجوديت خود كشور را به خطر می‌اندازد.»

در مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با حضور در نشست دوحه قطر، نسبت به سلاح‌های هسته‌ای روسیه هشدار داد.

 او گفت: «روسیه در حال رجزخوانی است که می‌تواند با سلاح‌های هسته‌ای، نه‌تنها یک کشور خاص، بلکه کل سیاره را نابود کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه ۲۲ مارس گفت روسیه تنها در صورتی که موجودیت خود را در خطر ببیند از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند.

 در ۲۷ فوریه، سه روز پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به فرماندهان نظامی خود دستور داد تا نیروهای هسته‌ای این کشور را در مقابل دوربین‌های تلویزیونی در حالت آماده‌باش قرار دهند.

او در سخنرانی‌اش در مسکو اعلام کرد: «هرکس سعی کند حتی مانع ما شود، چه رسد به این‌که بخواهد کشور و مردم ما را تهدید کند، باید بداند که روسیه فوری پاسخ خواهد داد و عواقبی به بار می‌آید که در طول تاریخ ندیده‌اید... هیچ‌کس نباید شک کند که حمله مستقیم به کشور ما منجر به نابودی هر مهاجم احتمالی خواهد شد و عواقب شدیدی برایش در پی خواهد داشت... روسیه یکی از قوی‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان است و در داشتن طیف وسیعی از سلاح‌های پیشرفته، دست بالا را دارد.»

 بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح (SIPRI) در استکهلم، روسیه دارای بیشترین تعداد کلاهک هسته‌ای در بین کل کشورهای جهان است و نزدیک به ۶۲۵۵ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

بیشتر از جهان