ائتلاف نجات میهن اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری عراق را اعلام کرد

مقتدی صدر سعی دارد برخی از اعضای مستقل مجلس و حتی نمایندگان وابسته به چهارچوب هماهنگی را به پیوستن به ائتلاف نجات میهن تشویق کند

با توجه به چالش‌های پیش ‌رو، به نظر می‌رسد عراق به سختی بتواند از بن‌بست سیاسی کنونی رهایی پیدا کند- AFP

به دنبال اختلاف و ناسازگاری بر سر نتایج انتخابات مجلس و بن‌بست سیاسی که از چند ماه پیش در عراق ادامه دارد، قرار است شنبه آینده ۲۶ ماه مارس، مجلس عراق نشستی به‌منظور انتخاب رئیس‌جمهوری جدید کشور برگزار کند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که نگرانی در مورد به توافق نرسیدن همچنان وجود دارد، زیرا شماری از فراکسیون‌ها (جناح‌ها) ازجمله «ائتلاف چهارچوب هماهنگی» و اتحادیه میهنی کردستان در اجلاس پیش ‌رو شرکت نخواهند کرد.

در همین حال، چهارشنبه گذشته، فراکسیون صدر به رهبری مقتدی صدر، ائتلاف حاکمیت به رهبری خمیس‌ خنجر و حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی از تشکیل ائتلاف جدیدی به نام «ائتلاف نجات میهن» خبر دادند.

حسن عذاری، رئیس فراکسیون صدر در مجلس عراق، در یک نشست مطبوعاتی مشترک گفت «ائتلاف نجات میهن» ریبر احمد را نامزد سمت ریاست‌‌جمهوری و محمدجعفر الصدر را نامزد سمت نخست‌وزیری معرفی کرد.

او افزود ائتلاف نجات میهن در حالی‌ که اغلب کرسی‌های مجلس را در اختیار دارد و از حضور همه گروه‌های سیاسی استقبال می‌کند، در تلاش برای حرکت به سمت تشکیل دولت اکثریت ملی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، با انتشار پیامی در توییتر، تشکیل فراکسیون اکثریت و اعلام اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری را به ملت عراق تبریک گفت و دستیابی به این پیشرفت سیاسی را دستاوردی بی‌نظیر و مهم خواند.

ناظران بر این باورند که ائتلاف نجات میهن به‌رغم مخالفت نیروهای چهارچوب هماهنگی مورد حمایت تهران‌ــ که بر مشارکت خود در یک دولت اجماع ملی تاکید دارند و انتظار می‌رود مانع برگزاری نشست شنبه آینده شوند- تصمیم گرفته است به تلاش‌هایش برای تشکیل دولت اکثریت ملی ادامه دهد.

به باور بسیاری از ناظران، برای اینکه جلسه انتخاب رئیس‌جمهوری جدید به حد نصاب برسد، مقتدی صدر سعی دارد برخی از اعضای مستقل مجلس و حتی نمایندگان وابسته به چهارچوب هماهنگی را به همگرایی و پیوستن به ائتلاف نجات میهن تشویق کند.

در همین حال، علی بیدر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی، در گفت‌وگو با اسکای ‌نیوز عربی گفت: «ائتلاف تازه، آخرین فرصت برای نجات روند سیاسی است به‌ویژه این‌که اوضاع کشور به مرحله‌ای از وخامت رسیده که کنترل آن خیلی دشوار است.»

او افزود اعلام اسامی نامزدهای ائتلاف نجات میهن برای سمت‌های ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری، پیامی است مبنی بر این‌که این ائتلاف برای رساندن مجلس به حد نصاب، بر کسب آرای بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس تکیه کرده است.

با توجه به چالش‌های پیش ‌رو به منظور رسیدن به حد نصاب در مجلس و کارشکنی گروه‌های مخالف به‌ویژه ائتلاف چهارچوب هماهنگی، به نظر می‌رسد عراق به سختی بتواند از بن‌بست سیاسی کنونی رهایی پیدا کند.

 

بیشتر از جهان