هشدار مقتدی صدر به کشورهای همسایه در مورد دخالت در انتخابات مجلس عراق

در حال حاضر انظار عمومی متمرکز بر اقدامات احزاب سیاسی شیعه است

مقتدی صدر تاکید کرد که کشورهای همسایه و سایر کشورها به هیچ شکلی نباید در امور داخلی عراق مداخله کنند - Haidar HAMDANI / AFP

پس از صدور بیانیه آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی نجف مبنی بر لزوم مشارکت همه شهروندان عراقی در انتخابات آینده مجلس عراق، به ویژه تاکید او بر اجرای انتخابات به دور از تهدید سلاح و نفوذ خارجی، مقتدی صدر، رهبر «جریان صدر» روز جمعه اول اکتبر اعلام کرد که انتخابات مجلس باید به طور آزاد و بدون هیچ مداخله خارجی برگزار شود.

مقتدی صدر که بیانیه مرجع عالی نجف را با موضع خود هم‌سو یافت، اعلام کرد که انتخابات مجلس عراق یک اقدام داخلی است و نباید هیچ طرف خارجی در فرایند این برنامه ملی دخالت داشته باشد. او تاکید کرد که کشورهای همسایه و سایر کشورها به هیچ شکلی نباید در امور داخلی عراق مداخله کنند؛ نه مردم عراق را تشویق به مشارکت در انتخابات کنند و نه آن‌ها را از حضور در پای صندوق‌های رای بترسانند، در غیر این ‌صورت، «ما در آینده به همان شیوه با آن‌ها رفتار خواهیم کرد».

ناظران معتقدند که هشدار مقتدی صدر به مداخله خارجی در انتخابات مجلس عراق، در واقع اشاره تلویحی به جمهوری اسلامی ایران است. به ویژه این‌که دو تن از متحدان نزدیک به دولت ایران، هادی العامری (رهبر ائتلاف فتح) و نوری مالکی (رهبر ائتلاف دولت قانون) به عنوان مهم‌ترین رقبای مقتدی صدر و جریان سیاسی‌اش در انتخابات پیش‌رو به شمار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که تنها ۸ روز دیگر به زمان برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس عراق باقی مانده است، کشمکش‌های سیاسی و وعده‌های انتخاباتی بین سه جناح یادشده شدت گرفته است و نشان می‌دهد که انتخابات آینده ممکن است به شکل مسالمت‌آمیز پایان نیابد و اتخاذ هر اقدام و وقوع هرگونه تنشی پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس عراق، محتمل است.

در حال حاضر انظار عمومی متمرکز بر اقدامات احزاب سیاسی شیعه است، زیرا تلاش برای به دست آوردن کرسی‌های بیشتر در مجلس عراق می‌تواند میزان رقابت بین جناح‌های سیاسی بزرگ شیعه را افزایش داده و حتی منجر به درگیری بین آن‌ها شود. تردیدی نیست که ماهیت دولتی که به دنبال اجرای انتخابات تشکیل شود بستگی به رویکرد و اهداف جناح سیاسی دارد که موفق به کسب مقام نخست‌وزیری شده است.

در همین حال، شهروندان عراق و ناظران سیاسی ابراز نگرانی می‌کنند که اگر نتایج انتخابات مجلس خلاف انتظارات هر یک از سه جناح بزرگ شیعه باشد، عراق ممکن است با دشواری‌ها و تهدیدهای تازه‌ و غیرمترقبه‌ای روبه‌رو شود.

به باور ناظران هرچند نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون، در صورت موفق نشدن در پیشتازی انتخابات نمی‌تواند برای رسیدن به اهدافش از سلاح استفاده کند، اما شکست «ائتلاف فتح» به رهبری هادی العامری و «جریان صدر» به رهبری مقتدی صدر در به دست آوردن مقام نخست‌وزیری، عراق را در مواجهه با خطرات بسیاری قرار می‌دهد، به ویژه این‌که این دو جناح افزون بر وابستگی گروه‌های مسلح به آن‌ها به شدت در رقابت‌اند و برای کسب مقام نخست‌وزیری در تلاش‌اند.