رئیس سازمان تجارت جهانی: احتمال شورش گرسنگان در کشورهای فقیر

نگزی اکنجو ایویلا به کشورهای تولیدکننده مواد غذایی درباره احتکار منابع هشدار داد

رئيس سازمان تجارت جهانی گفت افزایش شدید قیمت‌ جهانی مواد غذایی در پی جنگ اوکراین ممکن است در کشورهای فقیر به شورش‌ گرسنگان بیانجامد.

نگزی اکنجو ایویلا به کشورهای تولیدکننده مواد غذایی درباره احتکار منابع هشدار داد و گفت باید از تکرار وضعیت همه‌گیری کرونا که در آن کشورهای ثروتمند بخش عمده واکسن‌ها را برای خود نگه داشتند، اجتناب کرد.

رئیس سازمان تجارت جهانی در گفت‌وگو با گاردین، ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای حمله روسیه، تاکید کرد بسیاری از کشورهای آفریقایی به منابع غذایی صادراتی از منطقه دریای سیاه وابسته‌اند.

اکنجو ایویلا گفت: «به باور من، باید بسیار نگران باشیم. اثر آن بر قیمت‌ مواد غذایی و گرسنگی امسال و سال آینده بسیار چشمگیر است. خوراک و انرژی در سبد کالاهای مصرفی خانوارهای فقیر در سراسر جهان بزرگ‌ترین سهم را دارد.» او افزود: «کشورهای فقیر و مردم فقیر بیشترین زیان را خواهند دید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دارایی پیشین نیجریه گفت که ۳۵ کشور آفریقایی به مواد غذایی وارداتی از منطقه دریای سیاه وابسته‌اند. او پس از انتقاد شدید از آپارتاید واکسن که در طول همه‌گیری کرونا بیشترین زیان را به آفریقا رساند، با تاکید بر اینکه کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی باید در برابر وسوسه انبار کردن مواد غذایی برای خود مقاومت کنند، گفت: «نگه داشتن آنچه دارید یک واکنش طبیعی است. ما در مورد واکسن این را دیدیم. نباید همان اشتباه را با مواد غذایی تکرار کرد.»

رئیس سازمان تجارت جهانی افزود نگران است که درگیری‌های نظامی فصل کاشت در اوکراین را مختل کند و عرضه کود نیز کاهش یابد.

اوکراین به طور معمول نیمی از گندم موردنیاز برنامه جهانی غذا را تامین می‌کند. وظیفه برنامه جهانی غذا که زیرنظر سازمان ملل فعالیت می‌کند، ارسال مواد غذایی به کشورهای درگیر جنگ یا بلایای طبیعی همچون قحطی است.

اکنجو‌ ایویلا با اشاره به موج شورش‌های گرسنگان در اواخر دهه ۲۰۰۰ به دلیل افزایش سریع قیمت مواد غذایی، درباره امکان تکرار دوباره آن رویدادها هشدار داد و‌ گفت: «ما با اعضای خود در حال گفت‌وگوییم و از آن‌ها می‌خواهیم با ممنوعیت صادرات مواد غذایی، این بحران را عمیق‌تر نکنند.»

بیشتر از جهان