قیمت گندم به بالاترین رقم در ۱۴ سال اخیر رسید

روسیه و اوکراین یک‌چهارم گندم مورد نیاز جهان را صادر می‌کنند

با افزایش ۵۰ درصدی قیمت گندم در ماه گذشته، تورم قیمت مواد غذایی در جهان نیز بالا رفت‌ـ MIKHAIL MORDASOV / AFP

حمله نظامی روسیه به اوکراین و افزایش نگرانی‌ها از کاهش احتمالی عرضه، قیمت گندم را به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ تاکنون رساند.

روز پنجشنبه ۳ مارس، قیمت یک تن گندم در بازارهای جهانی با بیش از هفت درصد افزایش، ‌به ۱۱۰.۳۴ دلار رسید که بالاترین میزان قیمت گندم از ۱۴ سال پیش تاکنون است.

عامل اصلی افزایش قیمت گندم حمله نظامی روسیه به اوکراین اعلام شده است. این دو کشور صادرکنندگان اصلی گندم در جهان‌ به شمار می‌روند و بیش از یک‌چهارم گندم جهان از این دو کشور صادر می‌شود.

روسیه در سال گذشته بیش از ۳۸ میلیون تن گندم به کشورهای دیگر صادر کرد. میزان صادرات گندم اوکراین نیز در سال آبی گذشته حدود ۲۲ میلیون تن بود.

حالا با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه و بسته شدن بنادر و توقف محموله‌ها در دریای سیاه، قیمت گندم روزانه افزایش می‌یاید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بلومبرگ، جنگ در اوکراین کشت امسال گندم در این کشور را نیز تهدید می‌کند، زیرا از یک سو ممکن است کشاورزان به دلیل شرکت در جنگ نتوانند محصول بکارند و از سوی دیگر، احتمال کمبود بذر و کود نیز وجود دارد.

این گزارش می‌افزاید که کمبودها به احتمال زیاد به سال آبی آینده یا حتی فراتر از آن می‌رسد. با این حال، ناظران می‌گویند در صورتی‌ که آمریکای شمالی یا سایر کشورهای اروپایی عرضه محصول را افزایش دهند، امکان مهار قیمت‌ها وجود دارد.

با افزایش ۵۰ درصدی قیمت گندم در ماه گذشته، تورم قیمت مواد غذایی در جهان نیز بالا رفت، به‌خصوص اینکه هم‌زمان با گندم، قیمت نفت خام و سایر کالا هم به شدت در حال افزایش است. قیمت ذرت نیز در روزهای اخیر به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۲ تاکنون رسید. روغن سویا و روغن پالم هم به رکوردهایی جدید رسیده‌اند.

بهای هر بشکه نفت خام نیز از ۱۱۷ دلار عبور کرد. در این شرایط، بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورها مجبور شده‌اند سیاست‌های پولی خود را تشدید کنند.

ایران نیز یکی از واردکنندگان اصلی گندم از روسیه است. بر اساس اعلام گمرک، در ۱۰ ماه منتهی به دی ۱۴۰۰، بیش از شش میلیون تن گندم وارد ایران شد.

دولت ایران هر تن گندم صادراتی روسیه را ۳۰۵ دلار از این کشور خریداری می‌کند، اما برای همین گندم به کشاورزان داخلی فقط حدود ۲۰۰ دلار می‌پردازد.

بیشتر از جهان