بایدن: پوتین از حمله‌ به اوکراین نتیجه معکوس گرفت

هشدار گروه ۷ به روسیه درباره احتمال کاربرد سلاح شمیایی در اوکراین

نشست سران هفت کشور صنعتی غرب- عکس از توییتر جو بایدن

جو بایدن روز پنجشنبه در پایان نشست سران هفت کشور صنعتی غرب، موسوم به گروه ۷، در یک کنفرانس خبری گفت: «ناتو هیچ‌گاه به اندازه امروز متحد نبوده است. پوتین دارد در پیامد حمله‌اش به اوکراین دقیقا به نتیجه معکوس می‌رسد.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت کشورش برای پذیرفتن ۱۰۰هزار پناهنده اوکراینی آماده است.

او همچنین تایید کرد که تحریم‌های تازه‌ای علیه صدها شخص و سازمان دولتی روسیه اعمال شده‌ است.

سران گروه ۷ در پایان نشست روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی، علیه استفاده احتمالی روسیه از سلاح شیمیایی با بیولوژیکی در تهاجمش به اوکراین هشدار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها پس از نشست اضطراری خود در بروکسل گفتند: «علیه هرگونه کاربرد سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیک و هسته‌ای یا مواد مربوط به آن‌ها، هشدار می‌دهیم.» جو بایدن هم در نشست خبری خود گفت که در صورت استفاده روسیه از چنین سلاح‌هایی، ناتو واکنش نشان خواهد داد.

در این بیانیه تلاش روسیه برای انتشار خبرهای کذب مبنی بر اینکه اوکراین درصدد استفاده از سلاح شیمیایی یا هسته‌ای است، تقبیح شد: «ما قویا کارزار خباثت‌آمیز و کاملا بی‌اساس نشر اکاذیب از سوی روسیه علیه اوکراین را تقبیح می‌کنیم... و نگرانی خود را درباره دیگر کشورها و بازیگرانی که کارزار نشر اکاذیب روسیه را تقویت کرده‌اند، ابراز می‌داریم.»

اشاره سران گروه ۷ بدون ذکر نام به چین بود که در حال بررسی دادن کمک نظامی یا مالی به مسکو است: «ما از تشدید و تقویت سرکوبی مردم روسیه و لحن خصمانه رهبری روسیه علیه شهروندان عادی آن کشور نگرانیم.»

در پایان نشست روز پنجشنبه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت که با اعتقاد او چین هنوز خواهان پایان جنگ در اوکراین است و از هر اقدامی که وضع را بحرانی‌تر کند، خودداری خواهد کرد.

مکرون افزود: «چین به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل و یک قدرت جهانی باید از قدرت میانجی‌گری خود استفاده کند تا به روسیه بقبولاند که به این جنگ پایان دهد.»

هم‌زمان، نخست‌وزیر ژاپن هم بدون اشاره به اخراج احتمالی روسیه از گروه ۲۰، گفت که کشورش با تصمیم بقیه سران به جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها از سوی مسکو موافق است:‌ «دیدار ثمربخشی داشتیم و عزم راسخ خود مبنی بر نقش رهبری در حفظ نظم بین‌المللی را تجدید کردیم.»

بیشتر از جهان