درخواست زلنسکی از ناتو: یک درصد از امکانات نظامی خود را به اوکراین بدهید

اوکراین به «کمک‌های نظامی نامحدود» نیاز دارد

همزمان با آغاز دومین ماه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سه نشست بین‌المللی مهم در اروپا روز پنجشنبه برگزار می‌شود که محور اصلی همه آنها تحولات اخیر در اوکراین و چگونگی حمایت از این کشور و همچنین کل اروپا در برابر روسیه است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی به اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواستار ارائه کمک‌های نظامی این اتحادیه نظامی غربی به کشورش جهت دفاع از خود برابر تهاجم روسیه شد.

او با بیان این که روسیه از کل زرادخانه خود بهره می‌گیرد و اوکراین به «کمک‌های نظامی نامحدود» نیاز دارد، خطاب به کشورهای عضو ناتو گفت «یک درصد از هواپیماها، یک درصد از تانک‌هایتان» را بدهید، ما قادر به خرید آنها نیستیم.

زلنسکی در پیام امروز خود درخواست قبلی‌اش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را تکرار نکرد؛ درخواستی که ایالات متحده و دیگر اعضای ناتو می‌گویند چنین اقدامی منجر به رویارویی مستقیم با روسیه و آغاز جنگ جهانی سوم خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه در مخالفت با درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو و به بهانه نزدیک‌تر شدن این پیمان نظامی غربی به مرزهای خود، ۲۴ فوریه تهاجم همه‌جانبه نظامی خود را به این کشور آغاز کرد. تهاجمی که با واکنش گسترده جهانی روبرو شده است.

دبیرکل ناتو نیز در سخنانی با بیان این که روسیه در تلاش برای بهانه‌تراشی علیه اوکراین و متحدان آن است، بار دیگر از احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین ابراز نگرانی کرد و درباره پیامدهای گسترده آن به مسکو هشدار داد.

ینس استولتنبرگ در کنفرانس خبری پس از نشست، همچنین از موضع چین در قبال حمله نظامی روسیه به اوکراین انتقاد کرد و از پکن خواست موضع خود را شفاف‌سازی کند. اعضای ناتو همچنین ماموریت استولتنبرگ به عنوان دبیرکل را برای یک سال دیگر تمدید کردند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، که برای شرکت در نشست سران ناتو، نشست سران کشورهای عضو گروه۷، و همچنین نشست مشترک سران ایالات متحده و اتحادیه اروپا راهی بروکسل شده است، بر عزم ناتو و غرب برای پاسخگو کردن مسکو تاکید کرد.

بایدن در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در وبسایت کاخ سفید منتشر شده است، گفت حمایت‌های امنیتی آمریکا و متحدان آن از اوکراین ادامه خواهد یافت تا بتواند از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع کند.

وی اعلام کرد در نشست امروز همچنین درباره تقویت توان دفاع جمعی ناتو، به ویژه در جناح شرقی آن، بحث و گفت‌وگو شد و شرکت‌کنندگان در بیانیه مشترک خود تاکید کرده‌اند که ناتو امروز بیش از هر زمان دیگری قوی‌تر و متحدتر است.