بایدن به دنبال تقویت اتحاد با اروپا علیه روسیه

بروکسل میزبان رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با رهبران اروپا است

نشست فوق‌العاده رهبران ناتو بر اتحاد بیشتر علیه روسیه و تشدید تحریم‌ها علیه این کشور متمرکز است‌ـ ALEX WONG/ GETTY IMAGES VIA AFP

پس از گذشت یک ماه از جنگ اوکراین، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، که روز چهارشنبه ۲۳ مارس راهی اروپا شد، در نشست‌هایی در بروکسل شرکت می‌کند تا با رهبران اتحادیه اروپا و همچنین ناتو در مورد مسئله اوکراین و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو گفت‌وگو کند.

پایتخت بلژیک میزبان سه نشست اتحادیه اروپا، اجلاس ناتو و گروه هفت است و مذاکرات در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین ادامه دارد. جو بایدن که روز گذشته وارد اروپا شد، امروز در نشست فوق‌العاده رهبران ناتو که بر اتحاد بیشتر علیه روسیه و تشدید تحریم‌ها علیه این کشور متمرکز است، شرکت می‌کند. یورونیوز در این مورد عنوان کرد که به گفته برخی منابع خبری، در تحریم‌های جدید علیه روسیه که روز پنجشنبه پس از مشورت با متحدان اروپایی صورت می‌گیرد، اعضای دومای روسیه هدف قرار خواهند گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز گفته بود که بایدن در این سفر تلاش می‌کند تا اتحاد با شرکای اروپایی خود را تقویت کند و تحریم‌های اقتصادی وضع‌شده علیه روسیه عمیق‌تر شود.

در عین حال، مذاکره برای افزایش کمک‌ها و اقدام‌های بشردوستانه به اوکراین از دیگر محورهای دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبران کشورهای اروپا خواهد بود. شبکه خبری ب‌اف‌ام بلژیک در گزارشی نوشت بایدن تلاش خواهد کرد تا قاطعیت خود در برابر پوتین را نشان دهد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز روز گذشته تاکید کرد که ناتو به‌دنبال جلوگیری از گسترش جنگ اوکراین به خارج از این کشور است.

مسئله تامین گاز برای اروپا نیز یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی رهبران کشورهای اروپایی با جو بایدن خواهد بود. در این راستا، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا مایل است از ایالات متحده تعهدهایی در‌ مورد تحویل گاز طبیعی مایع طی دو زمستان آینده دریافت کند. اروپا به دنیال حمله روسیه به اوکراین، کاهش وابستگی به انرژی روسیه را در دستور کار خود قرار داده است.

قرار است جو بایدن در نشست شورای اروپا در بروکسل نیز شرکت کند و همچنین با رهبران گروه هفت دیدار داشته باشد؛ محور این دیدارها نیز موضوع جنگ روسیه علیه اوکراین است. بررسی مواضع چین در مورد حمله روسیه به اوکراین نیز از دیگر موضوع‌هایی است که گفته می‌شود در نشست‌های روز پنجشنبه به بحث و تبادل‌ نظر گذاشته خواهد شد، موضوعی که پیش از این نیز سالیوان در گفت‌وگو با خبرنگاران به آن اشاره کرده بود.

جو بایدن در ادامه سفرش به اروپا به لهستان نیز خواهد رفت. لهستان در حال حاضر میزبان چند میلیون پناهنده اوکراینی است و در خط مقدم اروپا در مقابل روسیه قرار دارد. العربیه در این مورد عنوان کرد که محور اصلی سفر بایدن به لهستان، بررسی وضعیت اوکراین و تداوم کمک‌های جهانی به این کشور خواهد بود.

 

بیشتر از جهان