کشف چمدان‌های پر از پول همسر یک سرمایه‌دار اوکراینی در مرز مجارستان

در چمدان‌های همسر یک نماینده سابق و غول اورانیوم اوکراین، نزدیک به ۳۰ میلیون دلار پول نقد پیدا شد

عکس از البیان

از زمان آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، بیش از سه میلیون و ۵۵۰ هزار نفر این کشور را ترک کرده‌اند.

با این حال، گزارش‌های رسانه‌ها در باره یکی از این پناهندگان که همسر یک تاجر و سیاستمدار برجسته اوکراینی است، شگفتی بسیاری را برانگیخته است.

براساس گزارش رسانه‌ها، آناستازیا کوتویتسکا، همسر ایگور کوتویتسکی، نماینده جنجالی سابق پارلمان و غول اورانیوم اوکراین، ۲۸ میلیون دلار و ۱.۳ میلیون یورو پول نقد را از طریق یک گذرگاه مرزی پناهجویان به اتحادیه اروپا حمل کرده است.

به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، مقامات گمرک مجارستان در گذرگاه مرزی این پول را در چمدان آناستازیا کوتویتسکا مشاهده کردند و برای مشخص شدن شرایط، پرونده‌ای جنایی تشکیل دادند

کوتویتسکی که زمانی ثروتمندترین نماینده اوکراین بود، گفته که همسرش برای زایمان کشور را ترک می‌کند. او در عین حال، گزارش‌های منتشرشده در باره حمل این مقدار پول نقد را رد کرده است.

او قبل از بستن حساب خود در شبکه‌های اجتماعی گفت: «تمام پول من در بانک‌های اوکراین است، من چیزی را بیرون نیاورده‌ام.»

او در بیانیه ای که در رسانه‌های اجتماعی دخترش، ویولتای ۲۴ ساله تحصیل کرده سوئیس منتشر کرد، گفت که این داستان «جعلی و شایعه» است.

کوتویتسکا، که بنا به گزارش ها با دو مرد مجارستانی و مادرش سفر کرده بود، در مورد این حادثه مرزی اظهار نظری نکرده است.

روزنامه اوکراینی اوبوزرواتل در این زمینه گزارش داده که ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه آناستازیا کوتویتسکا، مبلغ هنگفتی را که از اوکراین خارج کرده بود در ایست بازرسی فیلوک مجارستان اعلام نکرد، بلکه این پول توسط ماموران گمرک مجارستانی کشف شد.

حساسیت زیادی در اوکراین در مورد نخبگان ثروتمندی وجود دارد که می‌خواهند در این شرایط ثروت خود را از کشور خارج کنند.

گزارش شده است که کوویتسکی از طریق همکارانش سیستم‌های انرژی هسته‌ای اوکراین و ذخایر اورانیوم در این کشور را که تا حدی توسط روسیه مورد تهاجم قرار گرفته است، کنترل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین به نظر می رسد که او روابط نزدیک تجاری و سیاسی با آرسن آواکوف وزیر کشور سابق دارد.

اکنون درخواست‌هایی برای تحقیقات جنایی در باره مرزبانان در گذرگاهی در منطقه ترنسکارپتیان اوکراین وجود دارد، جایی که گفته می‌شود چشم‌ها بر جریان خروج پول نقد از کشور بسته شده است.

سیار خوشوتوف، تاجر اهل کی‌ِیف، که پرونده کوتویتسکا را فاش کرد، می‌گوید افسران گمرک با گرفتن رشوه، امکان خروج پول نقد از کشور را فراهم می‌کنند.

این رشوه‌ها و پرداخت‌های غیرقانونی بسته به میزان و سطح پول نقد و جایگاه صاحب پول «بین سه تا هفت و نیم درصد» عنوان شده است.

در سایر مناطق غربی اوکراین نیز وضعیت بهتر از این نیست.

گزارش شده که که اسامی افسران گمرک و مرزبانانی که با گرفتن رشوه امکان خروج پول نقد از اوکراین را فراهم می‌آورند، در محافل این کار را انجام می دهند در محافل باریک به خوبی شناخته شده است.

نام مأموران گمرک و مرزبانی که این کار را انجام می دهند در حلقه‌هایی کوچک کاملاً شناخته شده است.

بیشتر از جهان