اوکراین: نیروهای روسیه دو هزار و ۳۰۰ کودک را ربودند

کومرسانت روسیه در گزارشی که بعدا آمار آن حذف شد، ۹ هزار و ۸۶۱ سرباز روس کشته شده و ۱۶ هزار و ۱۵۱ سرباز زخمی را تایید کرد

سفارت آمریکا در کی‌یف، پایتخت اوکراین در حساب توییتری خود این اقدام را «آدم‌ربایی» توصیف کرد-REUTERS/Alexandros Avramidis

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد نیروهای روسیه دو هزر و ۳۸۹ کودک را از دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین ربوده‌اند و به روسیه منتقل کرده‌اند. این وزارتخانه، اقدام نیروهای روسیه را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرده است.

سفارت آمریکا در کی‌یف، پایتخت اوکراین در حساب توییتری خود این اقدام را «آدم‌ربایی» توصیف کرد.

پیش‌تر شورای شهر ماریوپل، شهر بندری اوکراین که روزهاست هدف حمله‌ ‌های سنگین روسیه قرار دارد، اعلام کرده بود که نیروهای روسیه به زور چند هزار نفر را از این شهر محاصره شده خارج کرده‌اند.

این گزارش‌ها هنوز به‌طور مستقل تایید نشده است. روسیه نیز تا کنون به آن واکنش نشان نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید، اگر این اخبار صحبت داشته باشد و روسیه شهروندان اوکراین را به کمپ‌های زندانیان در خاک خود منتقل کرده باشد، این اقدام «وجدانی نیست» و نگران‌کننده است.

منابع خبری می‌گویند ماریوپل با جمعیت ۴۰۰ هزار نفری پس از هفته‌ها گلوله‌باران روسیه به تلی از خاکستر تبدیل شده است. ولودیمیر زلنسکی، ریییس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی روز سه‌شنبه در پارلمان اوکراین گفت که از این شهر چیزی باقی نمانده است.

با این وجود، پنتاگون می‌گوید روند پیشروی نیروهای روسیه در اوکراین با توجه به مقاومت نیروهای اوکراین، کند و در برخی مناطق با مانع مواجه شده است. گزارش‌های دیگر از رو به پایان بودن ذخایر غذا، سوخت و لباس نیروهای روس حکایت دارند. داده‌های اطلاعاتی بریتانیا نیز این گزارش‌ها را تایید می‌کند.

اوکراین می‌گوید، روسیه هزاران نیروی خود را از دست داده و صدها تجهیزات نظامی و سلاح‌های پیشرفته ارتش روسیه منهدم شده است. اما مسکو تنها مرگ ۴۹۸ سرباز خود را تایید کرده است. هرچند روزنامه کومرسانت در مقاله‌ای در روز دوشنبه به کشته شدن ۹ هزار و ۸۶۱ سرباز روس و زخمی شدن ۱۶ هزار و ۱۵۳ نفر دیگر اشاره کرد. البته این روزنامه ساعاتی بعد این آمار را حذف کرد و مدعی شد هکرها سایت روزنامه را هک کرده بودند.

حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در سه هفته اخیر بیش از ۱۰ میلیونن نفر را بی‌خانمان کرده است و آنها را ناگزیر کرده است در کشورهای همسایه اوکراین به پناهجو تبدیل شودند. تنها در لهستان بیش از دو میلیون پناهجوی اوکراینی حضور دارند. این جنگ هزاران کشته و زخمی در بین غیرنظامیان برجای گذاشته است. این بزرگترین موج پناهجویان در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رود.

بیشتر از جهان