رهبران ارشد طالبان برای حل اختلاف‌های داخلی‌ به قندهار رفتند

سخنگویان طالبان وجود اختلاف میان رهبران این گروه را رد می‌کنند

ملا برادر، مولوی محمد یعقوب و سراج الدین حقانی - خبرگزاری باختر

رحمت‌الله نبیل، رئیس شورای امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان، می‌گوید که با ادامه تنش‌ها و اختلاف‌ها، رهبران ارشد گروه طالبان به قندهار رفته‌اند تا مشکلات پیش‌آمده را از طریق میانجی‌گری بزرگان خود حل کنند.

نبیل روز دوشنبه، یکم فروردین، در توییتر نوشت: «ملا عبدالغنی برادر، سراج‌الدین حقانی و ملا یعقوب مجاهد، سه عضو ارشد طالبان، برای حل اختلاف‌های داخلی این گروه به دیدار ملا هیبت‌الله آخوندزاده در قندهار رفته‌اند.»

ملاهیبت‌الله آخوندزاده که از او به عنوان رهبر طالبان یاد می‌شود، تاکنون در انظار عمومی به‌ویژه رسانه‌ها ظاهر نشده، اما خبرهای تایید نشده‌ حاکی از آن است که او زنده نیست و کسانی دیگری، تحت لوای نام او، تصمیم می‌گیرند و فرمان می‌دهند. 

رحمت‌الله نبیل می‌افزاید که ملا عبدالغنی برادر و سراج‌الدین حقانی، به قندهار رسیده‌اند، اما ملا یعقوب مجاهد پس از بازگشت از هرات به قندهار خواهد رفت تا در مورد اختلاف‌های داخلی مذاکره کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا عبدالغنی برادر در حکومت جدید طالبان، معاون نخست‌وزیر است و ملا یعقوب مجاهد سرپرستی وزارت دفاع را به عهده دارد.

به گفته نبیل، این سه مقام بلندپایه گروه طالبان در سفر به قندهار، علاوه بر تلاش برای یافتن راه‌حلی برای مشکلات داخلی، قصد دارند هیبت‌الله آخوندزاده را متقاعد کنند در کابینه فعلی تغییراتی دهد تا بتوانند رضایت دولت‌های جهانی را کسب کنند و حکومتشان به رسمیت شناخته شود.

رئیس پیشین شورای امنیت ملی افغانستان تاکید کرد که اگر این سفر مقام‌های ارشد طالبان موفقیت‌آمیز باشد و تمام اهداف آن محقق شود، احتمالا برخی از چهره‌های طالبان چون مولوی عبدالحق وثیق، رئیس اداره اطلاعات طالبان، مولوی شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و برخی دیگر برکنار خواهند شد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، اختلاف‌های داخلی طالبان بارها عیان شده و در این هفت ماه، چندین گزارش‌‌ از بروز اختلاف شدید میان شبکه حقانی و گروه وابسته به ملابرادر، بر سر تعیین اعضای کابینه به بیرون درز کرده است.

سخنگویان طالبان همواره وجود هرگونه اختلاف میان تیم حقانی و ملا برادر را رد و تاکید کرده‌اند که همه آنان از یک مرجع که ملا هیبت‌الله آخوندزاده باشد، دستور می‌گیرند.