نشست سازمان همکاری اسلامی با محور افغانستان برگزار می‌شود

پاکستان میزبان این نشست است و برای برگزاری آن تدابیر امنیتی شدیدی در نظر گرفته است

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، از اعضای سازمان همکاری اسلامی خواست با گروه طالبان تعامل فعال داشته باشند - oic-oci.org

نشست سازمان همکاری اسلامی روز سه‌شنبه، دوم فروردین، در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، برگزار خواهد شد. قرار است در این نشست دو روزه با محوریت مسائل افغانستان، وزرای خارجه کشورهای عضو به همراه تعدادی از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی شرکت کنند. پیش‌بینی می‌شود نمایندگان حدود ۵۵ کشور در این نشست حضور داشته باشند. 

سازمان همکاری اسلامی در اعلامیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرد نوشت که نشست اسلام‌آباد چهل‌وهشتمین نشست این سازمان و دومین نشست برای بررسی وضعیت افغانستان است. در این اعلامیه از قول حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان، آمده است که او بر تعهد کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای کمک به ایجاد صلح، امنیت، ثبات و توسعه در افغانستان تاکید دارد. علاوه بر این، او از کشورهای عضو، موسسات مالی اسلامی و شرکایشان خواست تا ارسال کمک‌های بشردوستانه برای نیازمندان در افغانستان را تسریع کنند. 

در همین حال، مقام‌های پاکستان از اتخاذ تدابیر امنیتی جدی در اسلام‌آباد به منظور محافظت از مهمانان این نشست خبر می‌دهند. شیخ رشید، وزیر کشور پاکستان، در یک نشست خبری اعلام کرد که حدود ۱۵ هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت نشست بسیج شده‌اند. او به مخالفان دولت عمران خان هشدار داد که فکر ایجاد اخلال در روند نشست را از سر بیرون کنند.

مخالفان دولت عمران خان که احزاب سیاسی اپوزیسیون این کشورند، اخطار داده‌اند که اگر مجلس ملی آن کشور برای طرح رای عدم اعتماد به دولت عمران خان فراخوان ندهد، آنان در روزهای نشست، تحصن خواهند کرد. حدود ۱۰۰ قانون‌گذار از حزب مسلم لیک، شاخه نواز شریف، و حزب مردم پاکستان طرح رای عدم اعتماد به دولت عمران خان را به رئیس مجلس ملی این کشور ارائه داده‌اند. آنان دولت عمران خان را متهم کرده‌اند که باعث شده است در این کشور تورم بی‌سابقه به وجود بیاید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در مقاله‌ای که در روزنامه انگلیسی‌زبان عرب‌نیوز منتشر شد، از اعضای سازمان همکاری اسلامی خواست با گروه طالبان تعامل فعال داشته باشند تا تروریسم در این کشور مهار شود. به نوشته او، پس از ۴۰ سال فرصتی برای تامین صلح در افغانستان به دست آمده است و از آن باید به درستی استفاده شود.

او افزود: «باید با طالبان با هدف ارتقای حقوق بشر، حقوق زنان، تشویق به ایجاد دولتی فراگیر و راهکارهای موثر برای از بین بردن تهدیدهای تروریستی فعالانه تعامل کنیم.»

این دومین نشست برای بررسی وضعیت افغانستان، چالش‌ها و راهکار عملی کمک به مردم این کشور است که سازمان همکاری کشورهای اسلامی برگزار می‌کند. به دنبال تحولات افغانستان در اوت ۲۰۲۱، وزرای خارجه سازمان همکاری کشورهای اسلامی در ۱۹ دسامبر در اسلام‌آباد، نشست فوق‌العاده‌ای را در مورد بحران انسانی در افغانستان برگزار و بر لزوم ایفای نقش پیشرو در ارائه کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای این سازمان به مردم افغانستان تاکید کردند.

در آن نشست، همچنین تصمیم گرفته شد که صندوقی برای تخصیص کمک‌های بشردوستانه به افغانستان زیرنظر بانک توسعه اسلامی ایجاد شود تا از طریق آن، این کمک‌ها با همکاری سایر سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان به افغانستان مدیریت شود.

 این سازمان همچنین طارق بخیت را به عنوان نماینده این سازمان در امور افغانستان تعیین کرد. او هم به افغانستان و پاکستان سفر کرد تا هماهنگی‌های لازم برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را از نزدیک مدیریت کند.

با اینکه این صندوق امانت هنوز به وجود نیامده، سازمان همکاری اسلامی دفتر خود در کابل را فعال کرده است. این سازمان از طالبان هم می‌خواهد تا علیه سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش و گروه‌های وابسته به آن‌ها گام‌های مشخصی بردارد. آن‌ها همچنین از مقام‌های طالبان خواستند تا به کار برای تقویت روند تشکیل یک دولت فراگیر از جمله تهیه نقشه راه برای افزایش مشارکت همه افغان‌ها در تمام جنبه‌های زندگی جامعه افغانستان ادامه دهد.