هفت پناهجوی افغان در یک سانحه تصادف در زاهدان کشته شدند

دوازده نفر از زخمی‌های این حادثه برای درمان به بیمارستان منتقل شدند

افراد زخمی برای درمان به بیمارستان امام خمینی در شهرستان خاش انتقال یافتند - عکس آرشیوی - khabarban

روز جمعه، ۲۷ اسفند، شماری از رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که یک خودرو حامل پناهجویان افغان در شهر زاهدان تصادف کرده است و درنتیجه آن، هفت نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند. خبرگزاری «خبر آنلاین» به نقل از مسئولان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نوشت که این حادثه ساعت هشت قبل از ظهر روز جمعه، براثر برخورد یک خودروی لیفان با یک پژو ۴۰۵ حامل پناهجویان افغان رخ داده است.

فریبرز راشدی، یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به خبرگزاری خبر آنلاین گفت این حادثه در محور خاش‌-زاهدان در حالی رخ داده است که قاچاقچی‌های انسان این پناهجویان را به‌جای دیگری منتقل می‌کردند. آقای راشدی افزود افراد زخمی برای درمان به بیمارستان امام خمینی در شهرستان خاش انتقال یافتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اولین بار نیست که خودرو حامل شهروندان افغانستان که قصد دارند غیرقانونی به ایران بروند یا از آنجا راهی ترکیه شوند، تصادف می‌کند. هر از چند گاه، گزارش‌هایی از تلفات افغان‌های پناهجو در جاده‌های ایران منتشر می‌شود. هفت ماه قبل و پس از به قدرت رسیدن طالبان، بار دیگر موج مهاجرت افغان‌ها به کشورهای منطقه افزایش یافت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، روزانه حدود دو تا سه هزار نفر از شهروندان افغانستان که شامل زنان، مردان و کودکان است به خاک ایران می‌رسند.

پس از آنکه دولت افغانستان در ۲۴ مرداد سقوط  کرد و طالبان به قدرت بازگشت، هزاران شهروند افغانستان از ترس این گروه به مرزهای ایران و پاکستان هجوم بردند. بسیاری از افراد به‌دلیل توقف روند صدور ویزا، راه زمینی و سفر غیرقانونی را در پیش گرفته‌اند. شماری از این مسافران بر اثر بی‌احتیاطی رانندگان خودروهای قاچاقچی‌های انسان در مسیرهای پر پیچ‌وخم و شاهراه‌های شلوغ، جان‌هایشان را از دست می‌دهند.