حمله بی‌محابا را گل‌محمدی ممنوع کرد؛ فکر کردن به تساوی را مجیدی

پرسپولیس-استقلال؛ بازی تعیین‌کننده در سرنوشت قهرمانی

عکس از ورزش۳ 

در پایان دربی، جام نمی‌دهند اما بازی پرسپولیس-استقلال دلهره‌آورترین بازی فصل برای هواداران است؛ نه فقط برای کُری‌خوانی‌های همیشگی و مرسوم، بلکه برای تعیین سرنوشت قهرمان.

پرسپولیس و استقلال عصر روز پنجشنبه، ۲۶ اسفند، ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه در ورزشگاه آزادی یک بازی سرنوشت‌سازی را برگزار می‌کنند که می‌تواند در تعیین قهرمان لیگ برتر بیشترین تاثیر را داشته باشد.

استقلال با ۵۴ امتیاز تا پایان هفته ۲۲ صدرنشین است و پرسپولیس با ۴۸ امتیاز تعقیبش می‌کند. استقلال به دلیل شش امتیاز فاصله، حتی در صورت شکست هم صدرنشین خواهد ماند اما چه کسی است که نداند پیروزی پرسپولیس در دربی و رساندن اختلاف به سه امتیاز، چقدر قرمزهای تهران را به قهرمانی امیدوار می‌کند. این در حالی است که استقلال با پیروزی در دربی، خود را کنار سکوی قهرمانی می‌بیند و حتی با تساوی هم رکورد شکست‌ناپذیری خود را ارتقا خواهد داد و از امیدهای پرسپولیس می‌کاهد.

با همه این‌ها، فرهاد مجیدی اصرار دارد که حتی به مساوی فکر نمی‌کند: «من چیزی به صورت کلی بگویم؛ مربی که با تفکر مساوی وارد زمین شود، مطمئن باشید می‌‌بازد. سه امتیاز بازی برای من مهم است. در طول هفته نیز برای کسب سه امتیاز با بازیکنان صحبت کرده‌ام. حتی یک بار نیز به این قضیه فکر نکرده‌ام که بخواهم مساوی بگیرم. حتی به بازیکنان هم گفته‌ام که در صورت پیروزی در دربی هم چیزی تمام نشده است و تا هفته آخر باید برای قهرمانی بجنگیم. مهم این است بازیکنان بدانند تا زمانی که جام بالا نرفته، هیچ چیزی تمام نشده است. حالا رکوردی ثبت شود و... اما به تنها چیزی که فکر می‌کنم این است که تیمم بتواند قهرمان شود.»

در طرف دیگر، یحیی گل‌محمدی می‌داند تیمش فقط پیروزی می‌خواهد؛ اما از خطر حمله بی‌محابا هم خبر دارد: «احتیاط در بازی‌های دربی ناخواسته است؛ چون بازی حساسیت بیش از اندازه‌‌ای دارد و هر دو تیم ته دلشان می‌خواهند نبازند و این طبیعی است؛ اما شرایط جدول طوری است که تیم ما به پیروزی احتیاج بیشتری دارد و هدف اصلی ما گرفتن سه امتیاز خواهد بود. استقلال هم مهره‌های هجومی خوبی دارد و در فاز دفاعی هم باید عملکرد خوبی داشته باشیم. مهم است که اول گل نخوریم تا بتوانیم بازی را ببریم. من به همین دلیل گفتم که باید تمرکز داشته باشیم و هم خوب دفاع کنیم و هم خوب حمله کنیم. نمی‌توانیم بی‌محابا و با نفرات بالا حمله کنیم؛ تیم حریف انتقال به حمله خوبی دارد و خوب ضدحمله می‌زند. اگر بخواهیم این‌طور به حریف موقعیت بدهیم و گل بخوریم، بی‌احتیاطی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرسپولیس برای دربی مهره‌های کلیدی پرشماری دارد؛ از رامین رضاییان و نقشی که در ساخت حمله دارد گرفته تا کمال کامیابی‌نیا و نقش موثرش در تخریب بازی‌سازی استقلال و مهدی ترابی و دیگران. استقلال می‌تواند به وریا غفوری و تجربه‌اش دل ببندد؛ آنچنان که مجیدی می‌گوید: «وقتی وریا دقیقه ۸۰ استارت می‌زند، یعنی ما می‌بریم.» البته استقلال می‌تواند به بازی ساده و موثر جعفر سلمانی هم امید داشته باشد یا به امیرحسین حسین‌زاده و البته کوین یامگا و رودی ژستد.

پرسپولیس این فصل را بیش از هر چیز با گله‌های یحیی گل‌محمدی گذراند. یحیی وقتی رقیب سنتی را بر صدر جدول دید و سپاهان را در هفته‌های آغازین فصل، یک رقیب سرسخت تصور کرد، گله‌هایش از مدیریت باشگاه را هر روز شدت بخشید. آشفتگی مدیریتی پرسپولیس نیز گله‌های گل‌محمدی را موجه می‌کرد. پرسپولیس در نقل‌وانتقالات ناکام نبود؛ اما یحیی گل‌محمدی مدیران باشگاه را هر بار در هر مصاحبه، به گوشه رینگ برد؛ پرسپولیسی که حتی رامین رضاییان را از قطر به لیگ ایران برگرداند. اگرچه می‌توانست با دقت و کیفیت بیشتر در بازار نقل‌وانتقالات تیم بهتری هم بسازد.

استقلال که در نقل‌و‌انتقالات برنده معرفی می‌شد، در حالی که روابط فرهاد مجیدی با مدیران باشگاه -پس از حضور آجرلو- برعکس همیشه تلطیف شده بود، در اوج دوران موفقیت‌هایش دو مدافع فوق‌العاده خود را از دست داد؛ سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند به سربازی رفتند تا دفاع استقلال به هم بریزد؛ اما استقلال خیلی زود با خرید مدافع برزیلی -رافائل سیلوا- ضعفش را جبران کرد و محمد غلامی نیز پس از پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت به‌طور غیرمنتظره‌ای آماده نشان داد و با حضور محمد دانشگر دفاع استقلال دوباره قابل اعتماد شد.

دربی تهران عصر پنجشنبه با حضور ۲۰ هزار تماشاگر برگزار می‌شود. در حالی‌ که تصمیم درباره حضور تماشاگران طی روزهای اخیر بارها تغییر کرده بود. زنان همچنان به ورزشگاه آزادی راهی ندارند و برگزاری این بازی بدون حضور زنان شاید واکنش فیفا را در پی داشته باشد. فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال درباره اینکه زنان می‌توانند برای تماشای بازی به آزادی بروند یا خیر، خبری منتشر نکرده‌اند؛ اما در سامانه فروش بلیت گزینه جنسیت حذف شده بود و زنانی که بلیت بازی را خریده‌اند، هنوز نمی‌دانند درهای ورزشگاه به روی آن‌ها باز می‌شود یا مثل همیشه بسته خواهد بود.

قیمت بلیت این بازی افزایش زیادی داشت که شاید پرداختش برای هواداران جوان چندان آسان نباشد. بلیت طبقه دوم و پشت دروازه طبقه اول به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان فروخته شد که به نسبت آخرین حضور تماشاگران در ورزشگاه، ۸۵ هزار تومان افزایش داشت. بلیت روبه‌روی جایگاه هم ۱۵۰ هزار تومان فروخته شد که بیشترین رقم در تاریخ لیگ برتر است. بلیت جایگاه هم به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان ارائه شد.

بیشتر از ورزش