ادامه کار سازمان ملل در افغانستان به رای‌گیری گذاشته می‌شود؛ احتمال وتوی روسیه

روسیه به دلیل مخالفت طالبان با متن پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، با آن مخالف است.

BEN SHEPPARD / AFP

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه، ۱۷ مارس قطعنامه‌ای که حضور سازمان ملل متحد در افغانستان را تضمین می‌کند، به رای‌گیری می‌گذارد‌؛ اما از یک هفته پیش به نظر می‌رسد روسیه این اقدام را وتو خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت مسکو روز چهارشنبه با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد ماموریت جدید دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (UNAMA) مخالفت کرد و دلیل آن نیز نارضایتی طالبان از کار این نهاد است. در همین حال، چین نیز با محتوای قطعنامه به دلیل تاکید بر حقوق بشر مخالفت کرده است و کشورهای هند، برزیل و فرانسه نیز خواهان تغییرهایی در متن شده‌اند.

متن پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که کشور نروژ ارائه کرده است، روابط سازمان ملل متحد را با کابل تغییر خواهد داد. پیش‌نویس نروژ، ماموریت دفتر معاونت سازمان ملل برای افغانستان (یوناما) را به مدت یک‌سال دیگر یعنی تا ۱۷ مارس ۲۰۲۳ تمدید می‌کند.

این متن همچنین یوناما را متعهد می‌کند که گفت‌وگو با ذینفعان سیاسی کشور را «با تمرکز بر ترویج حکومت‌ فراگیر، نماینده مشارکت‌پذیر و پاسخگو در سطوح ملی و محلی بدون هیچ‌گونه تبعیض بر اساس جنسیت، مذهب یا قومیت» دنبال کند و هدفش «مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان» که تا به امروز از حکومت طالبان کنار گذاشته شده‌اند، باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه افزود حتی پس از بررسی مجدد این پیش‌نویس برای پاسخ‌ به نگرانی‌های کشورهای مخالف آن، روسیه تنها عضو شورای امنیت بود که به مخالفت ادامه داد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفت: «این متن منعکس‌کننده موضع ما نیست.»

اما او به وضوح نگفت که آیا روسیه در این مخالفت تا جایی که قطعنامه را وتو کند، پیش خواهد رفت یا خیر.

سفیر یکی از کشورهای شورای امنیت نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «اختلافاتی که قبلا وجود داشت، با جنگ در اوکراین بیشتر شعله‌ور شد و اکنون بر همه موضوع‌های سازمان ملل تاثیر گذاشته است. این مقام سیاسی افزود: «شکاف بین غرب و روسیه به حدی است که دستیابی به هرگونه اجماع در میان اعضای شورای امنیت دشوار است.»

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است، روز پنجشنبه، ۲۶ اسفند ساعت ۱۴: ۰۰ به‌وقت گرینویچ در مقر شورای امنیت در نیویورک برگزار شود. این نشست حضور سازمان ملل متحد را در شرایط وخیم سیاسی و اقتصادی افغانستان تثبیت خواهد کرد.