فرمانده سنتکام: حملات داعش در افغانستان در تابستان شدت می‌گیرد

داعش در سالی که گذشت، ۳۶۵ حمله تروریستی در افغانستان انجام داده که منجر به ۲۲۱۰ مورد تلفات انسانی شده است

«از زمستان بیرون می‌آییم و طبق سنت تاریخی، اکنون فصل جنگ آغاز می‌شود»-اسکای‌نیوز عربی

روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند (۱۶ مارس)، ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس ستاد مرکزی فرماندهی ارتش ایالات متحده آمریکا(سنتکام)، در صحبت با کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت که در تابستان پیش رو، حمله‌های داعش خراسان در افغانستان گسترده‌تر خواهد شد. او از توانایی طالبان برای مقابله با گروه داعش ابراز ناامیدی کرد و گفت، طالبان تعهدشان را برای مقابله با داعش نشان داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که توانایی کافی برای مهار این گروه ندارند. 

فرمانده سنتکام از ادامه روابط میان طالبان و شبکه تروریستی القاعده نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: «طالبان در مخالفت با القاعده قاطعانه عمل نکرده‌اند.» این مقام آمریکایی افزود که به هیچ وجه اطمینان ندارد که حکومت طالبان بتواند مانع فعالیت‌های القاعده در افغانستان شود.

پیشینه‌ روابط بدنام طالبان با شبکه القاعده به دو دهه پیش، پس از حملات یازده سپتامبر از سوی شبکه القاعده، برمی‌گردد. در آن زمان طالبان به اسامه بن‌لادن، بنیانگذار و رهبر القاعده، در خاک افغانستان پناه داد و با در خواست‌های مکرر ایالات متحده، حاضر به تسلیم‌ کردن او به دولت آمریکا نشد. در توافق ماه فوریه ۲۰۲۰ که در دوحه میان طالبان و دولت وقت آمریکا امضا شد، قطع روابط طالبان با شبکه القاعده ازجمله پیش‌شرط‌های اساسی بود. اما دریافت‌های کنونی نشان می‌دهد که طالبان از طریق شبکه حقانی، روابط‌ خود را با شبکه تروریستی القاعده حفظ کرده‌اند. 

با این حال، ژنرال کنت مک‌کنزی خاطرنشان کرد که طالبان دست‌کم برای وارد کردن فشار به گروه داعش تلاش می‌کنند، اما هنوز در این کار نیز موفق نبوده‌اند. او حملات داعش در شش ماه گذشته را قوی‌تر از سال‌های پیش ارزیابی کرد و نیز هشدار داد که حملات مزبور افزایش خواهد یافت. ژنرال مک‌کنزی تصریح کرد: «از زمستان بیرون می‌آییم و طبق سنت تاریخی، اکنون فصل جنگ آغاز می‌شود. دریافت من این است که با ورود به تابستان، حملات داعش در افغانستان افزایش می‌یابد.»

بر اساس گزارش مرکز اطلاعات تروریسم مایرآمیت که در اواخر ماه ژانویه منتشر شد، شاخه خراسان گروه داعش که در افغانستان فعالیت دارد، در سال ۲۰۲۱ بیشتر میزان حملات مرگبار خود را در افغانستان انجام داده است. این گزارش نشان می‌دهد که داعش در سالی که گذشت، ۳۶۵ حمله تروریستی در افغانستان انجام داده که منجر به ۲۲۱۰ مورد تلفات انسانی شده است. این میزان حملات و تلفات در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که ۸۲ حمله و ۸۳۵ مورد تلفات انسانی گزارش شده بود، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

بررسی‌های نهادهای اطلاعاتی بین المللی نشان می‌دهد که با به قدرت رسیدن طالبان، حملات داعش در افغانستان شدت یافته است. در نخستین روزهای تسلط طالبان بر افغانستان، داعش با سازماندهی یک بمب‌گذاری انتحاری در میان انبوهی از مردم که تلاش داشتند وارد فرودگاه کابل شوند، دست‌کم ۱۸۲ تن، از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی را کشت و صدها تن دیگر را مجروح کرد. در ادامه، حملات خونین دیگری نیز در مساجد اهل تشیع در قندهار و قندوز انجام داد که تلفات هریک از آن‌ها نزدیک به صد نفر بود. با فرا رسیدن فصل گرما، احتمال حملات داعش در خاک افغانستان قوت بیشتری یافته است و کشورهای منطقه، از جمله هندوستان، تاکنون بارها از گسترش فعالیت‌های داعش در افغانستان و تبعات منفی  آن برای امنیت منطقه، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیشتر از جهان