تعجب ترامپ از حمله پوتین به اوکراین؛ «فکر می‌کردم اهل مذاکره است»

ترامپ گفت گمان می‌کرد پوتین از تهدید حمله مانند راهکاری برای مذاکره استفاده می‌کند

ترامپ گفت اگر او رئیس‌جمهوری بود این حمله‌ اتفاق نمی‌افتادـ BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

دونالد ترامپ با ابراز تعجب از تهاجم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به اوکراین گفت که فکر می‌کرد او از تهدید حمله صرفا مانند راهکاری برای مذاکره استفاده می‌کند.

ترامپ روز سه‌شنبه در مصاحبه با وب‌سایت و نشریه هفتگی واشینگتن اگزمینر (Washington Examiner) گفت: «شگفت‌زده‌ام. نیروهایش را که به مرز فرستاد، فکر کردم دارد مذاکره می‌کند. فکر کردم اهل مذاکره است.»

رئیس‌جمهوری سابق ادامه داد: «فکر می‌کردم این روشی دشوار، اما هوشمندانه برای مذاکره است.»

ترامپ مدعی شد: «تصور کردم قصد دارد معامله خوبی انجام دهد، مثل هرکس دیگری که با ایالات متحده آمریکا و سایر افراد میل به معامله دارد، می‌دانید، مثل هر معامله تجاری‌ــ تا قبل از آمدن من به هیچ توافق تجاری خوبی نرسیدیم. بعد هم که حمله کرد‌ــ و به نظرم او تغییر کرده است... این برای کل دنیا ناراحت‌کننده است. او خیلی عوض شده است.»

پوتین ابتدا استقلال دو منطقه در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و نیروهای به قول خودش «حافظ صلح» را به آن مناطق منتقل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ آن زمان گفت که افزایش تنش را از تلویزیون دیده است.

او گفت: «و گفتم این آدم نابغه است. پوتین بخش بزرگی از اوکراین... پوتین بخش بزرگی از اوکراین را مستقل اعلام می‌کند. اوه، این فوق‌العاده است.»

او ارسال «قوی‌ترین نیروی صلحی که تا به حال دیده است»‌ را «اقدامی هوشمندانه‌» خواند.

ترامپ در گفت‌وگو با برنامه رادیویی کلی تراویس اند باک سکستون (The Clay Travis & Buck Sexton Show) که ۲۲ فوریه پخش شد، در مورد پوتین گفت: «ما با یک آدم بسیار زیرک طرفیم... من خوب می‌شناسمش.»

ترامپ‌ آن موقع گفت: «خیلی خیلی خوب می‌شناسمش. البته، اگر ما بودیم این اتفاق نمی‌افتاد. اگر من رئیس‌جمهوری بودم، حتی نمی‌توانست به چنین چیزی فکر کند. هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتاد؛ اما می‌دانید، او آدمی است که می‌گوید می‌خواهم بخش بزرگی از اوکراین را مستقل اعلام کنم‌ــ از واژه «مستقل» استفاده کرد‌ــ ما [از روسیه] بیرون می‌رویم و وارد [اوکراین] می‌شویم و به حفظ صلح کمک می‌کنیم؛ حتما می‌گویید این خیلی هوشمندانه است.»

ترامپ روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با واشینگتن اگزمینر گفت که «به پوتین بسیار بسیار سخت گرفتم. خیلی به من انتقاد کردند».

او بازهم تکرار کرد اگر رئیس‌جمهوری بود این حمله‌ اتفاق نمی‌افتاد و گفت روسیه بسیار نگران واکنش ایالات متحده آمریکا بود.

ترامپ به این رسانه گفت: «درعین حال با او خیلی خوب کنار آمدم؛ اما با اکثر [رهبران جهان] خیلی خوب کنار آمدم. فکر کنید، چه کسی بیشتر از من به روسیه سخت گرفت؟»

ترامپ در مورد ناتو ادعا کرد: «من میلیاردها میلیارد دلار گرفتم. حالا تمام آن پول‌ علیه روسیه هزینه می‌شود، پس من این کار را کردم. خط لوله [نورداستریم] را بستم. می‌دانید که خط لوله بسته بود و بایدن بازش کرد. به‌علاوه، بزرگ‌ترین تحریم تاریخ علیه روسیه را من اعمال کردم.»  

در سال ۲۰۱۹، در تحلیلی در روزنامه واشینگتن‌پست آمده بود که ترامپ «همواره در مورد تامین مالی ناتو دچار سوءتفاهم است‌».

ترامپ از زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری بود، ادعاهایی در مورد تامین مالی این ائتلاف مطرح کرده است.

واشینگتن‌پست در سال ۲۰۱۶ قبل از به قدرت رسیدن ترامپ، نوشت: «نظر ترامپ در مورد تامین مالی مستقیم اشتباه و در مورد تامین مالی غیرمستقیم بی‌دقت و احتمالا منسوخ است.»

ترامپ روز سه‌شنبه گفت: «من از منظر خط لوله، از منظر جمع‌آوری میلیاردها میلیارد دلار در ناتو اساسا برای محافظت از اروپا در مقابل روسیه، از پوتین بسیار انتقاد کرده بودم. هیچ‌کس دیگری این کار را نکرد.»

ترامپ در سال ۲۰۱۹ تحریم هر شرکتی را که به گازپروم، شرکت دولتی گاز روسیه، در تکمیل خط لوله به اتحادیه اروپا کمک کند، تصویب کرد. خط لوله نورداستریم ۲ به پایان رسید، اما افتتاح آن به دلیل تهاجم روسیه تا مدت نامعلومی به تعویق افتاده است؛ چون اعضای اتحادیه اروپا چگونگی کاهش وابستگی به انرژی روسیه را بررسی می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان