ترامپ می‌گوید بایدن «تریبونی بزرگ» به پوتین داد

ترامپ: ما یک تریبون بسیار بزرگ به روسیه دادیم و هیچ چیز گیرمان نیامد

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده- Melissa Sue Gerrits/Getty Images/AFP

بعد از ملاقات رودرروی رهبران آمریکا و روسیه در ژنو سوئیس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، جو بایدن را به دادن «تریبونی بسیار بزرگ به روسیه» متهم کرد.

دونالد ترامپ هنگامی که رئیس‌جمهور بود به دفعات از به چالش کشیدن همتای روس خود ناتوان مانده بود. او به فاکس نیوز گفت که آقای بایدن از جلسه روز چهارشنبه «چیزی گیرش نیامده است».

ترامپ در مصاحبه مفصلی با شان هانیتی به فاکس نیوز گفت: «ما به چیزی نرسیدیم. ما یک تریبون بسیار بزرگ به روسیه دادیم و هیچ چیز گیرمان نیامد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن به خبرنگاران گفت که او یک صحبت «خوب و مثبت» با پوتین داشته و به وی درباره مداخله مجدد در انتخابات ایالات متحده هشدار داده است.

این مساله موضوع محوری در نخستین دیدار ترامپ با پوتین در چهار سال پیش در هلسینکی فنلاند بود. در آن دیدار دونالد ترامپ از روسیه دفاع کرد.

پس از اینکه خبرنگاری پوتین را درباره موضوع دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ و تحقیق درباره ارتباط روسیه با کارزار انتخاباتی ترامپ به چالش کشید، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به مطبوعات جهان گفت: «پوتین این‌جا کنار من است.» و افزود: «کار روسیه نبوده است».

آقای ترامپ که همتای روس خود را «قوی و قدرتمند» خواند، مورد انتقاد اعضای حزبش قرار گرفت. از جمله جان مک کین، سناتور فقید جمهوری‌خواه، او را به رفتار «خیانت‌آمیز» متهم کرد.

آقای مک کین گفت: «هیچ رئیس‌جمهوری پیش از این خود را مقابل یک جبار این‌گونه خوار و خفیف نکرده بود.» و افزود: «این یکی از خفت‌آورترین رفتارهای رئیس‌جمهور آمریکا در خاطره‌ها است.»

روز چهارشنبه (۱۶ ژوئن)، جو بایدن در تلاشی آشکار برای جلوگیری از دادن تریبونی بزرگ‌تر به رئیس‌جمهور روسیه، از اجرای کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آقای پوتین اجتناب کرد.

ولادمیر پوتین به خبرنگاران گفت که دو رهبر گفت‌وگویی «سازنده» داشته‌اند. در حال حاضر و به لحاظ تاریخی، روابط بین ایالات متحده و روسیه در سطحی تیره قرار دارد.

© The Independent