دیدار کمیسر عالی دفتر پناهندگان سازمان ملل از افغانستان

فیلیپو گراندی: در کنار رسیدگی به بحران اوکراین، و وضعیت افغانستان نیز توجه می‌شود

عبدالله عبدالله در دیدار با فیلیپو گراندی - عکس از @Dr.AbdullahAbdullah / فیسبوک

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد، روز دوشنبه از سفر به افغانستان برای «بررسی پیشرفت‌ها و گفت‌و‌گو در خصوص اوضاع بشردوستانه» خبر داد و گفت این دومین سفر او در شش ماه گذشته به آن کشور است. روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در دولت پیشین افغانستان از ملاقات با گراندی خبر داد و گفت در مورد اوضاع افغانستان ازجمله بحران آوارگان داخلی و مهاجرت افغان‌ها صحبت کرده‌اند. عبدالله در توییتی نوشت که در ملاقات با فیلیپو گراندی، از تلاش‌های دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد سپاسگزاری کرده و از فیلیپو خواسته است به تلاش‌هایش برای ارائه خدمات به آوارگان و مهاجران افغان ادامه دهد.

عبدالله افزود در شرایط کنونی، مردم افغانستان نیاز بیشتری به سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی به‌ویژه دفتر پناهندگان سازمان ملل دارند و تلاش‌های این سازمان در بهبود اوضاع زندگی مردم، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.

کمیسر عالی دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد در حالی به افغانستان سفر کرد که به دلیل افزایش فقر و گرسنگی و همچنین تدوام کشتار افراد غیرنظامی و نظامیان دولت پیشین، میزان مهاجرت افغان‌ها به کشورهای همسایه همچنان رو به افزایش است. درحالی‌که شدت جنگ در اوکراین، کشورهای اروپایی را با موج بزرگی از پناهجویان اوکراینی مواجه کرده است، کمیسر عالی دفتر پناهندگان سازمان ملل می‌گوید بحران افغانستان از چشم این سازمان و دولت‌های کمک‌کننده پنهان نمی‌ماند. فیلیپو گراندی، هم‌زمان با برگزاری مجمع دپیلماسی آنتالیا در ترکیه، در پیامی گفت در این مجمع توافق شده است که ضمن رسیدگی به بحران اوکراین، اوضاع افغانستان نیز به‌صورت جدی پیگیری و به بحران موجود رسیدگی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که هفت ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، این گروه به هیچ‌یک از وعده‌هایش درزمینه ایجاد دولت فراگیر و همه‌شمول، رعایت حقوق بشر، خودداری از قتل و شکنجه افراد غیرنظامی و کارمندان دولت پیشین و همچنین مشارکت زنان در دولت عمل نکرده‌ است. به همین دلیل تاکنون هیچ‌یک از دولت‌های جهان، طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند و مسیر کمک‌رسانی به مردم افغانستان نیز دچار مشکل است.

درحالی‌که با افزایش میزان فقر و بیکاری در افغانستان و گرم شدن هوا، نگرانی از موج جدید پناهجویان افغان به قصد رسیدن به کشورهای مختلف ازجمله ایران، ترکیه و مرزهای اروپا افزایش یافته است، کمیسر عالی دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد به کابل رفت تا در مورد این نگرانی‌ها با طالبان صحبت کند.

هرچند طالبان در یک ماه اخیر با انتشار ارقام مبالغه‌آمیزی، از بازگشت صدها هزار افغان از کشورهای خارجی به افغانستان خبر داد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دلیل ناامیدی روزافزون مردم در مورد آینده افغانستان، تلاش برای خروج از این کشور همچنان رو به افزایش است.

 

بیشتر از جهان