زنان افغان برای عدالت‌خواهی به خیابان‌ها بازگشتند

این نخستین گردهمایی زنان کابل در دو ماه اخیر است

اعضای حزب موج تحول تجمع اعتراضی جدیدی را برپا کردند - فیسبوک موج تحول

روز شنبه، ۲۱ اسفند، شماری از زنان در یک تجمع در شهر کابل، از برخورد طالبان و جامعه جهانی با مردم افغانستان و به‌ویژه زنان انتقاد کردند. این زنان می‌گویند درحالی‌که زنان در افغانستان با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند و حق آموزش و کار ندارند، جهان آنان را فراموش کرده و تنها گذاشته است.

این نخستین تظاهرات زنان افغان در دو ماه اخیر و پس از بازداشت گروهی زنان معترض در کابل است. طالبان در یازدهم فوریه، ۲۹ تن از زنان معترض را در کابل بازداشت کرد و ۱۰ روز پس‌ازآن‌، اعتراف اجباری آنان را که می‌گفتند از اعتراض به طالبان پشیمان‌اند، منتشر کرد.

پس‌از آن رویداد، زنان هیچ تظاهراتی در افغانستان انجام ندادند و در این مدت به دلیل رفتار خشونت‌بار طالبان با معترضان، باورها بر این بود که هیچ زنی برای عدالت‌خواهی به خیابان‌ها نخواهد رفت.

بااین‌حال، اعضای حزب موج تحول تجمع اعتراضی جدیدی را برپا کردند. فوزیه کوفی که عضو پیشین پارلمان افغانستان و عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت سابق افغانستان با طالبان است، رهبری حزب موج تحول را به عهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین اقدام این حزب در داخل افغانستان در هفت ماه گذشته است. زنان عضو حزب موج تحول با برگزاری یک نشست خبری و تجمع در خیابان‌های کابل، به بازداشت‌های خودسرانه زنان انتقاد کردند و گفتند زنان به جرم عدالت‌خواهی در افغانستان گرفتار  و شکنجه می‌شوند‌، اما جهان خاموش است.

تمنا زریاب پریانی، یکی از نخستین زنان معترض در کابل بود و برای عدالت‌خواهی در خیابان‌های کابل راهپیمایی می‌کرد. طالبان او را در اوایل ماه فوریه از خانه‌اش ربود. طالبان هم‌زمان با ربودن تمنا و سه خواهرش، پروانه ابراهیم‌خیل و مرسل عیار را نیز ربود. این زنان نزدیک به یک ماه در اداره اطلاعات طالبان بازداشت بودند.

هیچ‌کدام از این زنان حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیستند، اما گزارش‌هایی از ممنوع‌الخروج بودن آنان وجود دارد. زنان عضو حزب موج تحول که روز شنبه در کابل راهپیمایی کردند، می‌گویند بسیاری از زنان که نان‌آور خانواده‌اند، اجازه کار ندارند و در وضعیت اقتصادی بدی به سر می‌برند.

آنان می‌گویند زنان افغانستان در بخش‌های آموزش‌وپرورش، تحصیل، کار و حقوق سیاسی باید سهم برابر با مردان داشته باشند. بازگشت زنان معترض به خیابان‌های کابل برای مطالبه حقوقشان، همه را برای ادامه عدالت‌خواهی امیدوار کرده است.