اسرائیل و امارات اولین قرارداد همکاری دانشگاهی را امضا کردند

با امضای توافق بین دانشگاه اسرائیلی حیفا و کتابخانه ملی امارات متحده عربی، پژوهشگران دو کشور به منابع علمی گسترده‌ای دسترسی می‌یابند

توافق شامل تبادل پژوهشگران، تحقیقات کتابخانه‌ای، دسترسی به منابع بایگانی‌شده و برگزاری کنفرانس‌های مشترک است- REUTERS/Christopher Pike

اولین توافق همکاری دانشگاهی بین دانشگاه حیفا و کتابخانه ملی و آرشیو امارات متحده عربی امضا شد.

به گزارش اورشلیم پست، در گامی دیگر برای تحکیم روابط اسرائیل و امارات متحده عربی، روز پنجشنبه، اولین توافقنامه همکاری دانشگاهی این دو کشور بین کتابخانه یونس و ثریا نظریان دانشگاه حیفا و کتابخانه و آرشیو ملی امارات متحده عربی به امضا رسید.

بر اساس این توافقنامه، همکاری یاد شده بر تبادل محققان و کارشناسان، تحقیقات کتابخانه‌ای، تبادل مجموعه‌ها، فراهم کردن دسترسی به منابع بایگانی‌شده برای محققان از هر دو نهاد و برگزاری رویدادها و کنفرانس‌های مشترک متمرکز خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر موران زاگا، رئیس بخش خاورمیانه دانشگاه حیفا، ابراز امیدواری کرد که این توافق به برگزاری رویدادهای مشترک بیشتر مانند نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادهای فرهنگی موردعلاقه دو کشور منجر شود.

نائومی گاردینگر، مدیر کتابخانه دانشگاه حیفا، نیز پس از امضای این قرارداد همکاری گفت: «مفتخریم که از این پس کتابخانه ما با کتابخانه و آرشیو ملی امارات مرتبط می‌شود. ما این ارتباط جدید را فرصتی برای غنی‌سازی نهادهای علمی و همکاری‌های اطلاعاتی می‌دانیم که به محققان در هر دو کشور خدمات ارائه خواهد کرد.»

با امضای این توافقنامه، جامعه تحقیقاتی اسرائیل اکنون به منابع علمی گسترده‌تری دسترسی خواهند داشت و بهره‌برداری محققان امارات متحده عربی از کتاب‌ها و ابزارهای دیجیتال نوآورانه که در دانشگاه حیفا توسعه یافته‌اند، نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

امارات به همراه بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی‌اند که در سال ۲۰۲۰، با حمایت دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آن کشور، در روند موسوم به‌ «توافق ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کردند و امارات متحده عربی اولین کشور حوزه خلیج فارس است که روابط خود با اسرائیل را عادی‌ کرد. روابط تل‌آویو و ابوظبی نسبت به سه کشور دیگر، پیشرفت بیشتری داشته است.

بیشتر از جهان