پاپ فرانسیس: به خاطر خدا کشتار را بس کنید

از زمانی که پوتین دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، پاپ فرانسیس در محکومیت جنگ، نام روسیه را به زبان نیاورده است

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان- Vincenzo PINTO / AFP

روز یکشنبه، ۱۳ مارس (۲۲ اسفند،)، پاپ فرانسیس در یکی از شدیدترین واکنش‌های خود نسبت به اتفاقات جهان، با محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین، اعلام کرد که «تجاوز مسلحانه و ناپذیرفتنی» باید متوقف شود.

رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی خود برای هزاران نفر در میدان سنت پیتر، همچنین گفت که کشتار کودکان و غیرنظامیان نامسلح اقدامی وحشیانه و فاقد دلیل معتبر است، و با ابراز تاسف شدید از آنچه در اوکراین می‌گذرد، گفت: «به خاطر خدا از شما می‌خواهم دست از این کشتار بردارید!»

او شهر محاصره شده ماریوپل را «شهر شهدا» نامید و دوباره خواستار ایجاد راهروهای بشر‌دوستانه ایمن شد تا اجازه تخلیه شهرها به ساکنان داده شود.

پاپ فرانسیس از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در ۲۴ فوریه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، در محکومیت جنگ، نام روسیه را به زبان نیاورده است، اما با کلمه‌هایی مانند «تجاوز مسلحانه» با اقدام مسکو مخالفت کرده و دلایل ارائه شده از سوی پوتین را واهی دانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که روسیه حمله به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» نام داده است، پاپ فرانسیس در سخنرانی‌ یکشنبه گذشته خود، تلویحی آن اصطلاح را بی‌معنی دانست و گفت که نمی‌توان چیزی را که رخ می‌دهد، فقط یک عملیات نظامی در نظر گرفت، بلکه جنگی است که رودخانه‌های خون و اشک به راه انداخته است.

پاپ پیش از این شروع حمله روسیه نیز در روز چهارم اسفند، در خطابه‌ای عمومی برای شماری از پیروان مذهب کاتولیک، ضمن آرزوی قلبی برای استقرار صلح در اوکراین گفت: «خطر جنگ در این منطقه قلب مرا به درد آورده است.» او همچنین پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در روز هفتم اسفند، برای ابراز نگرانی از رویدادهای اوکراین به سفارت روسیه در واتیکان رفت.

رهبر کاتولیک‌های جهان روز چهارشنبه ۱۱ اسفند نیز از مردم سراسر جهان خواست به یاد اوکراینی‌هایی باشند که در زیرزمین‌ها پناه گرفته‌اند، و برای آنها دعا کنند. او در عین حال از لهستان برای پذیرش بخش عمده پناهجویان این جنگ تشکر کرد و گفت کسانی که جنگ به راه می‌اندازند، نباید با توهم فکر کنند که خدا در کنار آنها است.

طبق آخرین آمار سازمان ملل متحد، از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تا نیمه‌شب شنبه، ۲۱ اسفند، ۱۵۸۱ غیرنظامی اوکراینی در حملات نیروهای روسیه کشته و زخمی شده‌اند. در این میان،‌ ۴۲ کودک جان خود را از دست داده‌‌اند و ۵۴ کودک نیز زخمی شده‌اند. رئیس جمهوری اوکراین هم اعلام کرد که از آغاز جنگ تاکنون ۱۳۰۰ سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان