بازگشت نماینده آمریکا به واشنگتن پس از اعلام وقفه در مذاکرات برجام

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، علت توقف مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی و ایران در وین را «عوامل خارجی» اعلام کرده بود

رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده آمریکا در مذاکرات وین- Mazen Mahdi / AFP

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران در وین، به دنبال وقفه در مذاکرات برای مشورت به واشنگتن بازگشته است.

ند پرایس در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که ایالات متحده همچنان معتقد است یک توافق بالقوه برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران نزدیک است، اما گفت تصمیم‌های مربوطه باید در جاهایی مثل تهران و مسکو گرفته شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش‌تر در روز جمعه، از توقف مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی و ایران در وین خبر داد و علت آن را «عوامل خارجی» اعلام کرد. او درباره این عوامل توضیح بیشتری نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال اعلام توقف مذاکرات، خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، نیز گزارش داد که علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، وین را به مقصد تهران ترک کرده است.

هرچند هیچ‌کدام از طرف‌های مذاکره درباره جزئیات «عوامل خارجی» مورد اشاره جوزپ بورل هیچ توضیحی نداده‌اند، این گمانه‌زنی مطرح است که مشکل جدید خواسته‌های اخیر روسیه باشد.

روسیه که پس از حمله نظامی به اوکراین با تحریم‌های گسترده غرب مواجه شد، قصد دارد با افزودن شرط‌هایی به متن توافق برای اجرای برجام، به منظور ادامه روابط تجاری خود با ایران تضمین‌هایی دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و کارشناس مطالعات آمریکا، به شبکه خبری المیادین گفت: «بین مسکو و واشنگتن مشکلاتی وجود دارد، ولی مانع اصلی مخالفت آمریکا با رفع همه تحریم‌ها است.»

او با این ادعا که «طرف آمریکایی تا به این لحظه مخالف رفع همه تحریم‌ها است و ایران این مسئله را نمی‌پذیرد،» اضافه کرد: «اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌خواهند این واقعیت را پنهان کنند که نمی‌خواهند تحریم‌ها را لغو کنند و تضمین بدهند.»

نمایندگان بریتانیا و فرانسه، دو کشور دیگر طرف توافق برجام، ضمن ابراز تاسف از وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین تاکید کرده‌اند که «عوامل خارجی» باید در چند روز آینده حل شوند، در غیر این صورت، احتمالا توافق از هم می‌پاشد.