ترامپ ورود مقامات ارشد جمهوری اسلامی به آمریکا را ممنوع کرد

براساس قانون جدید خانواده مقامات عالی‌رتبه نیز نمی‌توانند ویزای آمریکا را دریافت کنند

SAUL LOEB / AFP

کاخ سفید در بیانیه‌ای مطبوعاتی که تنها چند ساعت پس از سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل منتشر شد، صدور ویزا برای مقامات عالی‌رتبه ایرانی و خانواده‌های آنها برای سفر به آمریکا را ممنوع اعلام کرد.

در حال حاضر هیاتی از ایران به ریاست حسن روحانی و همراهی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در نیویورک حضور دارند.

در بیانیه کاخ سفید از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری حامی تروریسم نام برده شده که در آن سپاه پاسداران شامل نیروی قدس از اقدامات تروریستی حمایت می‌کند و به طور مستقیم در آن مشارکت می‌کند.

در این بیانیه همچنین به نقض حقوق بشر در ایران، تهدید همسایگان، تهدید کشتی‌رانی بین‌المللی و حمله‌های سایبری از سوی جمهوری اسلامی اشاره شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه می‌گوید:« با توجه به این رفتارها که تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و فراتر از آن به شمار می‌رود، من تصمیم گرفتم که ممنوعیت ورود مقامات عالی رتبه ایرانی و خانواده‌های آنها به نفع ایالات متحده است».

با دستور جدید دونالد ترامپ،‌ مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و خانواده‌های آنها حق ورود به آمریکا را ندارند.

در این بیانیه به افرادی که دارای گرین‌کارت هستند، پناهندگان و برخی موارد دیگر اشاره شده که در راستای منافع ایالات‌متحده، ورودشان به این کشور بلامانع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه کاخ سفید در حالی منتشر شده که ترامپ پیش‌تر گفته بود، اتفاق‌های زیادی در مورد ایران در حال رخ دادن است که رسانه‌ها از آن بی‌خبر هستند. اما به نظر می‌رسد تصمیم قطعی برای منع صدور ویزا پس از سخنرانی چهارشنبه روحانی اتخاذ شد که تاکید کرد تا تحریم‌ها لغو نشود، جمهوری اسلامی تن به مذاکره نمی‌دهد.

همچنین هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، برای ایران با اتهام‌های مطرح در مورد نقض جمهوری اسلامی در حمله‌های شنبه هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی همراه بود. علاوه بر آمریکا؛ بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز در آغاز مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک، ایران را به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کردند.

نخستین واکنش آمریکا به حمله‌های عربستان، اعزام نیروی نظامی به این کشور برای تامین امنیت آن در مقابل حمله‌های احتمالی و افزایش تحریم‌ها علیه ایران بود.

هرچند مقامات جمهوری اسلامی تحریم دوباره بانک مرکزی از سوی آمریکا را یک جوک توصیف کردند و مدعی شدند از آنجایی که واشینگتن اهرم دیگری ندارد، بانک مرکزی را دوباره تحریم‌ کرده، ‌تحریم این بانک از بعد تروریستی، لغو تحریم آن را برای روسای جمهوری بعدی در آمریکا دشوارتر می‌کند.

در مورد صدور ویزا برای مقامات ارشد جمهوری اسلامی نیز این نکته مورد اشاره قرار گرفته است که به دلیل نقش جمهوری اسلامی در حمایت از تروریسم این تحریم‌ها وضع می‌شوند. در این صورت رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید برای صدور ویزا برای مقامات ارشد جمهوری اسلامی، نخست ثابت کند که جمهوری اسلامی حامی تروریسم نیست و ورود این مقامات به آمریکا به نفع ایالات متحده است.

این در حالی است که موضوع اخراج فرزندان مقامات ارشد جمهوری اسلامی از آمریکا نیز در دستور کار قرار دارد و مجلس شورای اسلامی نیز همزمان طرحی را دنبال می‌کند که بر اساس آن فرزندان مقامات ارشدی که خارج از کشور هستند، باید به کشور بازگردند.

موضوع صدور ویزای آمریکا برای مقامات ایرانی در چند ماه اخیر توجه‌های زیادی را به خود معطوف کرده است. ظریف که در پنج ماه گذشته برای سومین بار به نیویورک سفر کرده، در سفر دوم خود به این شهر در تیرماه ویزایی با امکان تردد محدود در فاصله چند خیابان بین دفتر نماینگی ایران و ساختمان سازمان ملل را دریافت کرد. اما همچنان با علاقمندی در نشست توسعه پایدار سازمان ملل حاضر شد و از این فرصت برای گفتگو با رسانه‌ها و فعالان سیاسی و فرهنگی جامعه آمریکا  استفاده کرد.

زمانی که مساله انتقاد ایران از ویزای تردد محدود برای هیات ایرانی مطرح شد، ‌مایک پومپئو، ‌وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت،‌ دلیلی وجود ندارد در شرایطی که مقامات آمریکایی نمی‌توانند به ایران بروند و با رسانه‌های داخل ایران گفتگو کنند، مقامات جمهوری اسلامی آزادانه در آمریکا رفت و آمد داشته باشند.  

پس از این سفر ظریف در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت و در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، ویزای ظریف تا دقایق آخر قبل از سفر صادر نشد.