میشل باشله در کابل: نقض جدی حقوق بشر در افغانستان فورا پایان یابد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در سفر به کابل با مولوی حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان و سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان دیدار کرد

میشل باشله در کابل- عکس از توییتر آژانس باختر

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه، ۱۹ اسفند (۱۰ مارس) در سفرش به کابل، با مقام‌های طالبان و گروه‌های فعال درزمینه حقوق زنان دیدار کرد.

او در این دیدارها به اهمیت حضور زنان در همه عرصه‌های زندگی مدنی و عمومی تاکید کرد و پایان دادن به نقض جدی حقوق بشر در افغانستان را یک نیاز جدی برای دستیابی به صلح و ثبات عنوان کرد.

در خبرنامه سازمان ملل متحد آمده است، خانم باشله در این سفر به داستان‌ها و تجربیات زنان افغانستان گوش کرد و گفت زنان افغان بارها مورد تهدید و حمله قرار گرفته‌اند، اما این تهدیدها مانع آن‌ها برای دفاع شجاعانه از حقوقشان و نیز ایجاد شبکه‌های حمایتی نشده است.

او تاکید کرد: «زنان افغان تماشاگران منفعل نیستند و سکوت نمی‌کنند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در توییترش نوشت:«من در کنار زنان در سراسر جهان هستم و امروز در روز جهانی همبستگی زنان (۸ مارس) و هر روز دیگر در کنار زنان و دختران افغانستان ایستاده‌ام.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این سفر با مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان و سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان دیدار کرد. وزیر کشور طالبان هنوز در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای یافتن نشانی او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم باشله در نشست با این مقام‌های طالبان تاکید کرد به زنان و دختران افغان باید فرصت رهبری داده شود و نقض جدی حقوق بشر که اکنون طالبان اعمال می‌کند باید فورا خاتمه یابد. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «دختران باید به مدرسه و دانشگاه بروند، در نیروی پلیس فعالیت کنند، در دادگاه‌ها، بخش‌ دولتی، بخش خصوصی و همه حوزه‌های زندگی عمومی حضور داشته باشند، زیرا صلح پایدار، توسعه اقتصادی، تحقق حقوق اساسی مردم، بهداشت، آموزش و دسترسی به عدالت، همه مستلزم گنجاندن زنان و دختران در اجتماع است.»

مقام‌های طالبان اما بر موضع خود در خصوص حقوق بشر تاکید کردند و گفتند حقوق بشر را در چهارچوب شریعت اسلامی رعایت می‌کنند. درحالی‌که انتقام‌جویی‌های طالبان هر روز در گوشه و کنار افغانستان سبب بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان پیشین و فعالان حقوق بشر می‌شود، سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اطمینان داد که پیشرفت‌هایی در ریشه‌کن کردن ایده انتقام حاصل شده است و طالبان عفو‌عمومی را که یک اصل در توافق دوحه میان طالبان و آمریکا بود، رعایت می‌کند.

در آستانه هشتم مارس و روز جهانی همبستگی زنان، دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل و رئیس هیئت معاونت سازمان ملل برای افغانستان نیز اعلام کرد زنان افغانستان از حق آزادی، کار، مشارکت در زندگی عمومی و آموزش محروم‌اند و این روند توسعه اقتصادی کشور را مختل می‌کند.

او افزود: «با توجه به این شرایط، دفتر معاونت سازمان ملل برای افغانستان باید یک ماموریت صریح برای حمایت از مشارکت کامل، ایمن، برابر و معنادار زنان در تمامی فرآیندهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایجاد کند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در حالی به افغانستان سفر کرد که طالبان اخیرا با بازداشت، شکنجه و گرفتن اعتراف اجباری از زنان معترض، دامنه اعتراض‌های زنان برای برابری و حقوق انسانی‌شان را برچیده ‌است.

فعالان زن اکنون در ترس و ناامنی شدید به شکل مخفیانه زندگی می‌کنند. علاوه بر این، ممانعت زنان از کار و آموزش سبب رکود شدید اقتصاد خانواده‌ها شده و منجر به بحران گرسنگی، بیماری و سوءتغذیه کودکان شده است.