نگرانی قطر از وضعیت حقوق بشر در افغانستان

قطر از سال ۲۰۱۳ تاکنون میزبان دفتر سیاسی طالبان در دوحه است

نماینده دائم قطر در مقر سازمان ملل متحد در ژنو با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، بر لزوم پایان دادن به تبعیض علیه زنان در آن کشور تاکید کرد و گفت زنان افغان باید بتوانند در کنار مردان در تمام امور سهیم باشند.

میدل ایست مانیتور روز پنجشنبه، ۱۹ اسفند، گزارش داد که جوهره السویدی، کاردار قطر در مقر سازمان متحد در ژنو، در چهل‌ونهمین نشست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به آنچه در گزارش میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در مورد افغانستان ذکر شده است، واکنش نشان داد و گفت که قطر از وضعیت جاری، به ویژه تبعیض علیه زنان در افغانستان، نگران است.

در گزارش میشل باشله که هم‌زمان با روز جهانی زن منتشر شد، اوضاع حقوق بشر در افغانستان نگران‌کننده توصیف شد. در این گزارش همچنین آمده است که قتل‌های فراقانونی، کشتار غیرنظامیان و نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان همچنان رو به افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوهره السویدی با ابراز نگرانی از محتوای گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «بحران اقتصادی جاری در افغانستان امکان دسترسی به غذای کافی، خدمات بهداشتی و نیازمندی‌های مردم به ویژه زنان را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.»

کاردار دائمی قطر در سازمان ملل بر سیاسی نشدن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید کرد و افزود که رسیدگی به بحران کنونی باید در اولویت همه دولت‌ها و سازمان‌هایی باشد که می‌خواهند از وقوع یک فاجعه انسانی در آن کشور جلوگیری کنند.

این دیپلمات قطری در حالی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که پیش از این، مقام‌های ارشد دولت قطر بارها طالبان را تشویق کرده‌اند مانع کار و تحصیل زنان و دختران نشوند و در این زمینه، کشورهای اسلامی پیشرو در اقتصاد و سیاست را الگو قرار دهند.

قطر، به‌عنوان یکی از حامیان طالبان، از سال ۲۰۱۳ میزبان دفتر سیاسی طالبان در دوحه است. گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و ایالات متحده آمریکا و همچنین گفت‌وگوهای ناکام میان طالبان و دولت پیشین افغانستان به میزبانی قطر در شهر دوحه انجام شد. دولت قطر به دلیل نفوذ و تاثیرگذاری بر طالبان، از سال‌ها پیش، دروازه تماس جهان با طالبان محسوب می‌شود. بسیاری از اعضای رهبری طالبان از زمانی که دفتر سیاسی این گروه در دوحه افتتاح شد، در آن کشور زندگی می‌کنند. ملا برادر که اکنون معاون نخست‌وزیر طالبان است، از سال ۲۰۱۸ که از زندان پاکستان آزاد شد، رئیس دفتر این گروه در قطر شد.

با وجودی که اکنون سفارت افغانستان در قطر به تصرف طالبان درآمده است، طالبان همچنان دفتر سیاسی‌ خود در قطر را فعال نگه‌ داشته‌ است. مسئولیت این دفتر را فعلا سهیل شاهین، عضو سابق تیم مذاکراتی طالبان، به عهده دارد.