واکسن فايزر در مصونیت‌بخشی به کودکان چندان موفق نبود

واکسن فایزر تنها واکسن مجاز در ایالات متحده برای کودکان پنج تا ۱۱ و حتی نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال است

کارشناسان می‌گویند کاهش مصونیت‌بخشی، احتمالا به دلیل کمتر بودن دوز آن برای کودکان است - AFP

یک پژوهش جدید نشان داد که واکسن کووید فایزر در جلوگیری از ابتلای کودکان، نسبت به بزرگسالان و نوجوانان، بسیار کمتر موفق بوده است.

بنا به مجموعه‌ای از داده‌های ایالت نیویورک که در «مدرکسیو» (medRxiv) منتشر شد، این واکسن در کودکان پنج تا ۱۱ ساله حتی یک ماه پس از تزریق دومین دوز، تقریبا هیچ مصونیتی در مقابل ویروس کرونا ایجاد نمی‌کند. با این حال در پیشگیری از بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان این گروه سنی موثر است.

این پژوهش می‌گوید: «در دوره اومیکرون، اثربخشی [واکسن] در مقابل موارد بی‌ان‌تی۱۶۲بی۲ (BNT162b2) در کودکان به‌ویژه پنج تا ۱۱ ساله‌ها، به‌سرعت کاهش یافت. با این حال واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۱ سال در مقابل عوارض حاد بیماری مصونیت می‌دهد و توصیه می‌شود.»

کارشناسان می‌گویند این کاهش [مصونیت‌بخشی] احتمالا به دلیل کمتر بودن دوز آن برای کودکان است که یک سوم دوز تجویزشده برای نوجوانان و بزرگسالان است. دوز تزریقی به ۱۲سال به بالاها ۳۰ میکروگرم در هر واکسن است؛ در حالی که دوز واکسن کودکان پنج تا ۱۱ سال تنها ۱۰ میکروگرم است.

در نتیجه‌گیری، این مطالعه ارزیابی مجدد دوزها را پیشنهاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان می‌گویند: «این یافته‌ها بر نیاز بالقوه به مطالعه درباره دوز جایگزین برای واکسن کودکان و تداوم اهمیت دادن به سایر لایه‌های محافظتی از جمله ماسک زدن برای جلوگیری از سرایت و ابتلا تاکید می‌کند.»

داده‌های استفاده‌شده در این پژوهش، بین دسامبر ۲۰۲۱ و ژانویه ۲۰۲۲، در زمان اوج موج اومیکرون در نیویورک گردآوری شدند. کارشناسان می‌گویند این هم ممکن است به کاهش اثربخشی کمک کرده باشد؛ زیرا این سویه که بسیاری مسری‌تر است، به گونه‌ای قابل‌ملاحظه‌ با سویه‌های دیگر ویروس که واکسن فایزر برای آن‌ها طراحی شد، تفاوت دارد.

دکتر الی روزنبرگ، سرپرست این پژوهش، به نیویورک‌تایمز گفت: «با توجه به اینکه واکسن در واکنش به سویه اولیه [ویروس کرونا] تولید شد، [این امر] مایوس‌کننده است؛ اما عجیب نیست. مشاهده این کاهش [مصونیت] بسیار نگران‌کننده است، اما همه این‌ها در مقابل اومیکرون است.»

در حال حاضر، واکسن فایزر تنها واکسن مجاز در ایالات متحده برای کودکان پنج تا ۱۱ و حتی نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال است.

ایندیپندنت برای اظهارنظر با فایزر تماس گرفته است.

© The Independent