برخی علائم‌ کووید-۱۹ بعد از بهبود بیماری هم ماندگارند

شایع‌ترین علائم بلندمدت گزارش‌شده تغییر حس بویایی و چشایی و همچنین خستگی است

اثر بلندمدت کووید نباید نادیده گرفته شود‌ـ Pexels

نتایج پژوهشی جدید درباره کرونا نشان داده است که برخی از علائم کووید-۱۹ حدود یک سال پس از بهبود بیماری هم در افراد مشاهده می‌شود. 

به گزارش پایگاه خبری آی‌۲۴، تقریبا یک‌سوم افراد در پژوهشی روی ۱۵۲ هزار نفر در دانمارک، اعلام کردند دست‌کم یک علامت مزمن را بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از ابتلا به کووید داشته‌اند.

به گفته محققان موسسه دانمارکی اس‌اس‌آی (SSI،) این پژوهش یکی از بزرگ‌ترین گروه‌‌های افراد را بررسی کرد و افرادی را شامل می‌شد که پس از ابتلا به کووید، در بیمارستان بستری نشدند اما تحت نظارت و ارزیابی محققان قرار گرفتند. 

نتایج این تحقیق گسترده نشان داد که شایع‌ترین علائم بلندمدت گزارش‌شده تغییر در حس بویایی و چشایی و همچنین خستگی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظرسنجی از افراد بین سپتامبر ۲۰۲۰ و آوریل ۲۰۲۱ انجام شد و پاسخ‌های ۶۱ هزار نفری که آزمایش کووید آن‌ها ظرف ۶، ۹ یا ۱۲ ماه قبل مثبت بود با ۹۱ هزار و ۸۷۸ نفر باقی‌مانده که آزمایششان منفی بود، مقایسه شد. 

نتایج این مطالعه را گروه‌های دیگر بررسی نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد با توجه به بازه زمانی طولانی و دامنه گسترده شرکت‌کنندگان می‌تواند مورد اعتنا باشد و تاییدی است بر اینکه اثر بلندمدت کووید نباید نادیده گرفته شود.

اگرچه برآوردها در مورد علائم «کووید مزمن» متفاوت است، سازمان بهداشت جهانی پیش از این اعلام کرده بود که بر اساس تحقیق‌های انجام‌شده، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از افرادی که به کووید مبتلا می‌شوند در درازمدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

در همین زمینه، تحقیق جدیدی نشان داده است که خطر بروز کووید مزمن بعد از زدن واکسن، به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. این تحقیق که روی ۶۰۰۰ نفر انجام شد، نشان داد افرادی که دو نوبت واکسن فایزر یا مدرنا تزریق کرده‌اند، ۴۱ درصد کمتر احتمال دارد که ۱۲ هفته بعد از مثبت شدن جواب آزمایش، علائم کووید پایدار نشان دهند. این رقم برای کسانی که دو نوبت واکسن آسترازنکا زده‌اند، به ۳۷.۷ درصد کاهش یافت.