نفت پایه برنت چیست؟

نفت خام برنت را «شل» از حوزه نفتی برنت دریای شمال میان جزایر شتلند و نروژ استخراج می‌کند

از آن‌جا که نفت برنت از دریا استخراج می‌شود، می‌توان آن را به‌آسانی با تانکرهای اجاره‌ای حمل کرد‌ـ SCOTT HEPPELL/AFP

در حالی که پیامدهای بین‌المللی خشونت یک هفته پس از «عملیات ویژه نظامی» مسکو عیان می‌شود، جنگ بی‌رحمانه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با اوکراین باعث شد بهای بنزین و گازوئیل در بریتانیا به ترتیب به ۱.۵۲ و ۱.۵۵ پوند برای هر لیتر برسد.

نگرانی از انشعاب‌های ژئوپلیتیکی تهاجم باعث شد قیمت نفت در بازار افزایش یابد و بهای نفت خام برنت‌ـ یکی از سه شاخص صنعت- به تقریبا ۱۱۵ دلار (۸۵.۸۹ پوند) در هر بشکه برسد که بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته است.

روسیه معمولا حدود پنج میلیون بشکه نفت خام در روز صادر می‌کند که بیش از پنج درصد مجموع صادرات نفتی جهان است؛ اما اکنون به‌رغم معافیت‌ها در مورد واردات نفت و گاز از روسیه که غرب به‌منظور تامین نیاز سوخت خود، در کارزار تحریم (روسیه) قائل شد، تامین‌کنندگان با توجه به درگیری‌ها، به معامله با روسیه تمایل ندارند.

سوداگران [نفتی] نگران‌اند که بی‌ثباتی بیشتر پس از ثبت سفارش، مانع از تحویل نفت آن‌ها شود. همچنین از پیچیدگی تراکنش‌های مالی با بانک‌های روسی تحت‌تحریم پس از حذف آن‌ها از سیستم پرداخت سوییفت که برای تکمیل پرداخت‌ها بین وام‌دهندگان استفاده می‌شود، نگرانی دارند.

در حال حاضر، نفت تولیدی روسیه با تخفیف قابل‌ملاحظه ۱۵ تا ۲۰ دلار برای هر بشکه فروخته می‌شود؛ اما خریداران اروپایی را چندان به طمع نینداخته است و معامله‌گران هندی و چینی هم برای جبران این شکاف ظرفیت لازم را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به این پیشینه و این واقعیت که نفت پالایش‌شده عنصر اصلی در تولید بنزین است، بهای سوخت در پمپ‌بنزین‌ها نیز رو به افزایش گذاشته است. در حالی که اقتصادهای جهانی در پی قرنطینه‌هایی که برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا اعمال کرده بودند درصدد احیای خودند، این برای مصرف‌کنندگانی که هم‌اکنون نیز با بحران هزینه زندگی مواجه‌اند، خبر بدتری است.

اما نفت خام برنت دقیقا چیست و به چه دلیل به عنوان معیار ارزش‌گذاری استفاده می‌شود و چرا تحت‌تاثیر رویدادهای اروپای شرقی قرار گرفته است؟

در معاملات بین‌المللی نفت معمولا روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه خریدوفروش می‌شود اما این روند به‌نسبت تازه است. نخستین معامله نفتی در سال ۱۸۶۱ میان آمریکا و بریتانیا صورت گرفت که در جریان آن، کشتی باربری الیزابت واتس برای نخستین بار یک محموله نفتی را از بندر پنسیلوانیا به لندن حمل کرد. 

این تجارت تا پس از جنگ جهانی دوم تا حد زیادی منطقه‌ای باقی ماند اما با کنترل بیشتر شرکت‌های بزرگ بر منابع طبیعی جهان، به‌تدریج جهانی شد. 

نفت خام برنت را «شل» از حوزه نفتی برنت دریای شمال میان جزایر شتلند و نروژ استخراج می‌کند. این نفت از سال ۱۹۸۵ به دلیل ماهیت سبک و «شیرین» و در نتیجه سهولت تبدیل آن به سوخت، به عنوان معیار بهای یک بشکه نفت استفاده شد.   

از آن‌جا که [نفت برنت] از دریا استخراج می‌شود، می‌توان آن را به‌آسانی با تانکرهای اجاره‌ای حمل کرد. همچنین می‌توان سطح تولید را با میزان تقاضا تطبیق داد تا همواره تعادل میان عرضه و تقاضا حفظ شود. 

با کاهش تولید حوزه برنت، نفت استخراجی میدان‌های مجاور آن‌ـ فورتیز (Forties)، اوسبرگ (Oseberg) و اکوفیسک (Ekofisk)- چهار حوزه‌ای که مجموعا «بی‌اف‌اوایی» (BFOE) نامیده می‌شوند، به این ترکیب وارد شدند و معیار سنجش بهای نفت قرار گرفتند. 

امروزه، نفت خام برنت تنها بخش کوچکی از تولید روزانه نفت را تشکیل می‌دهد اما ارزش ۶۰ درصد معاملات قراردادهای نفتی، بازارهای آتی و میعانات را تعیین می‌کند؛ به‌ویژه به این دلیل که ۱۳ کشور قدرتمند عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که کنترل بخش اعظم تولید و توزیع نفت را در دست دارند، از نفت برنت به‌عنوان معیار استفاده می‌کنند.

سایر معیارهای رقیب وست تگزاس اینترمیدیت (دبلیو‌تی‌آی) و دبی/عمان‌اند.

برتری برنت بر دبلیوتی‌آی که به یک اندازه برای استفاده در تولید سوخت محبوب است، این است که دبلیو‌تی‌آی همان‌طور که از نامش پیدا است، از میدان‌های نفتی محصور در خشکی جنوب ایالات متحده استخراج می‌شود و در نتیجه به دلیل اتکا به ظرفیت خط لوله و محدودیت آن، نقل‌وانتقالش دشوارتر است.

با این حال، این واقعیت که منشا تولید دبلیو‌تی‌آی سرزمین به‌نسبت باثبات آمریکا است، به معنی آن است که در واکنش به بحران‌های ژئوپولیتیک، در مقایسه با نفت خام برنت، کمتر تحت‌تاثیر نوسان‌های بازار قرار می‌گیرد. 

اما با توجه به اینکه منابع نفت برنت رو به اتمام است، آینده آن به عنوان معیار صنایع نفتی تضمین‌شده نیست و تلاش‌های اخیر چین برای ترغیب و تبلیغ معاملات آتی نفت خام شانگهای به عنوان جایگزین آسیایی، موقعیت آن (برنت) را به خطر انداخته است.

ایندیپندنت سابقه پرافتخاری در راه‌اندازی کارزارهای حمایت از حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار دارد و در جنگ سال ۲۰۱۵ سوریه نیز کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» را برای نخستین بار به راه انداخت. اکنون آن کارزار را احیا کرده‌ایم و پس از بالا گرفتن بحران اوکراین این طومار را به راه انداخته‌ایم و از دولت می‌خواهیم تا در تضمین کمک‌رسانی‌ها بیشتر و سریع‌تر اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» روی این نشانی کلیک کنید. برای امضای طومار نیز روی این نشانی کلیک کنید. اگر مایل به کمک مالی هستید لطفا روی این نشانی کلیک کنید تا وارد صفحه ما در گوفاندمی شوید.

© The Independent

بیشتر از جهان