آمریکا برای منزوی کردن روسیه، کاهش تحریم ونزوئلا را بررسی می‌کند

هدف از این اقدام احتمالی، روانه کردن نفت بیشتر به بازار و کاهش وابستگی جهانی به نفت روسیه است

یک پالایشگاه نفتی ونزوئلا در میدان نفتی اورینوکو- REUTERS

دولت ایالات متحده آمریکا در حال بررسی امکان کاهش تحریم‌های ونزوئلا است تا آن کشور بتواند تولید و فروش نفت خود را افزایش دهد. هدف از این اقدام، کاهش وابستگی جهانی به نفت روسیه و انزوای بیشتر آن کشور در آمریکای جنوبی عنوان می‌شود. 

به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های دولت بایدن، از جمله خوان گونزالس، مدیر شورای امنیت ملی آمریکا در نیم‌کره غربی، و راجر کارستنز، نماینده ویژه رئيس جمهوری آمریکا در امور گروگانگیری‌ها، در روزهای پایانی هفته به کاراکاس سفر کردند تا درباره این موضوع با مقام‌های ونزوئلا گفت‌وگو کنند. پیگیری سرنوشت شهروندان آمریکایی زندانی در آن کشور نیز از دیگر اهداف آن سفر ذکر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشنگتن پیروزی نیکولاس مادورو، رئيس جمهوری ونزوئلا، را در انتخابات سال ۲۰۱۸ تقلبی خواند و با بستن سفارت خود در کاراکاس، از سال ۲۰۱۹ تحریم‌هایی علیه صنعت نفت ونزوئلا وضع کرد. 

روز یکشنبه، ۶ مارس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت آمریکا و متحدان آن فعالانه در حال بررسی راه‌هایی برای ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند تا از آن طریق ضربه شدیدتری به اقتصاد روسیه وارد آورند. 

کشورهای غربی تاکنون درباره تحریم بخش انرژی روسیه مردد بودند، چرا که چنین تحریم‌هایی می‌تواند بر اقتصاد جهانی تاثیر گذارد. اما اکنون احتمال چنین اقدامی بیشتر شده است و اروپا در صدد تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود است. 

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا،‌ در توییتی با حمله به این طرح گفت که جو بایدن روسیه را بهانه‌ می‌کند تا با رژیم مادورو معامله‌ای را صورت دهد که همیشه در پی آن بود. او افزود، دولت بایدن «به جای آن که نفت آمریکایی بیشتری تولید کند، می‌خواهد نفتی را که ما از یک دیکتاتور قاتل می‌خریم، با نفت یک دیکتاتور قاتل دیگر جایگزین کند.»

اما کارشناسان بر این باورند که افزایش تولید نفت در آمریک،  قادر به جبران قطع واردات نفت روسیه نیست. 

بیشتر از جهان