نفت تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه پیش می‌رود

تقاضای زیاد، منابع محدود و تنش‌های بین‌المللی بر افزایش قیمت تاثیرگذارند

 متوسط  بهای بنزین در آمریکا به ۳.۴۲۳ دلار برای هر گالن رسید و انتظار می‌رود فشار تورم را افزایش دهد - BRANDON BELL / GETTY IMAGES VIA AFP

در این هفته قیمت نفت به بالاترین حد خود رسید و شاخص نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) ایالات متحده با پشت سر گذاشتن ۹۰ دلار به ازای هر بشکه، از تاریخ چهارم ژانویه به بشکه‌ای ۹۲.۴۹ دلار رسید. قیمت شاخص نفت برنت نیز در همان روز تا ۹۳.۳۵ دلار به ازای هر بشکه صعود کرد. این افزایش، پیامد تنش‌های سیاسی-جغرافیایی (ژئوپلیتیکی) و نیز بالا رفتن تقاضا به دلیل هوای سرد زمستانی است. قیمت متوسط بنزین داخلی در ایالات متحده به ۳.۴۲۳ دلار به ازای هر گالن رسید که انتظار می‌رود فشارهای تورمی را افزایش دهد و دولت بایدن را وادار کند  برای حمایت از مصرف‌کنندگان تدابیری بیندیشد.

احتمال می‌رود که در کوتاه‌مدت قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برسد و (به‌خصوص اگر جنگی میان روسیه و اوکراین درگیرد) حتی از این هم فراتر رود. پایین بودن میزان موجودی باعث می‌شود که بازار در برابر افزایش قیمت آسیب‌پذیر شود؛ حال فرقی نمی‌کند که این افزایش در اثر مسائل سیاسی- جغرافیایی باشد که باعث اختلال در عرضه می‌شود، یا در اثر مسائل مربوط به آب و هوا. با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند که برخی عوامل در اواخر امسال بر قیمت‌ها فشار نزولی وارد خواهد کرد. این عوامل شامل بالا بردن نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم، و متعاقب آن کاهش میزان رشد اقتصادی و بازگشت احتمالی عرضه از ایران و جاهای دیگر است که نتیجه‌ آن، ماندن نفت مازاد در بازار در طول نیمه دوم سال ۲۰۲۲ خواهد بود. با این حال، در آینده نزدیک، بازار محدود نشان از قیمت‌های بالاتری دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تقاضای نفت همچنان بالاست

آب و هوای برفی زمستان و تقاضای بالا برای گرمایش در ایالات متحده در طول هفته گذشته، باعث برداشت چشمگیری از ذخایر نفت شده است. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) اعلام کرد که میزان کلی ذخایر نفتی (شامل نفت خام تجاری، ذخایر نفت استراتژیک، و محصولات نفتی) با ۷.۷ میلیون بشکه کاهش در روز، به یک میلیون و ۷۶۷ هزار بشکه رسید. از آن گذشته، ذخایر نفت خام ۲.۹ میلیون بشکه کاهش یافت که یک میلیون بشکه آن از ذخایر تجاری و باقیمانده ذخایر نفت استراتژیک بود.

تقاضا برای سوخت‌های تقطیری (سوخت دیزل و گازوئیل- شامل سوخت مصرفی برای گرمایش) در ایالات متحده نیز در بالاترین میزان خود در دست‌کم چهار سال اخیر است. طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، تقاضا برای سوخت‌های تقطیری از ۲۸ ژانویه به چهار میلیون و ۶۶۹ هزار بشکه در روز رسید که روزانه ۴۷۱ هزار بشکه بالاتر از همان تاریخ در سال گذشته است. ذخایر کلی تقطیری نیز به ۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه (حدود ۴۰ میلیون بشکه کمتر از سال گذشته) کاهش یافت و باعث بالاتر رفتن قیمت‌ها شد.

در سایر نقاط دنیا تقاضای گرمایش به دلیل هوای سرد زمستانی، تغییر گاز به نفت در ژنراتورهای برق (به دلیل قیمت‌ بالای گاز طبیعی و کمبود گاز در اروپا) و افزایش سفر و جابه‌جایی تقاضای نفت را همچنان بالا نگه داشته است. بر اساس برخی تخمین‌ها، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ تقاضای جهانی برای نفت تا چهار میلیون بشکه در روز بالا رود.

ذخایر محدود در کوتاه‌مدت

اوپک پلاس (کشورهای عضو اوپک به علاوه روسیه و دیگر کشورهای غیرعضو اوپک) توافق کرد که از ماه مارس سهمیه تولید را تا ۴۰۰ هزار بشکه دیگر در روز افزایش دهد. با این حال، انتظار می‌رود که افزایش واقعی تولید حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز باشد. به دلیل ناتوانی بعضی از کشورهای عضو برای بالا بردن ذخایر، اوپک پلاس، به‌رغم میزان مورد تعهد خود، مدام نفت کمتری به بازار عرضه کرده است. بر اساس برخی تخمین‌ها، در ماه دسامبر اوپک پلاس در واقع تا روزی ۶۷۰ هزار بشکه کمتر از سهمیه تعهدش تولید کرده است.

در همین دوره زمانی، تولید نفت ایالات متحده برای سومین هفته پیاپی تا ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. کاهش تولید نفت ایالات متحده نیز به دمای هوای بسیار سرد مربوط می‌شود که بر عملیات‌های تولید نفت و گاز تاثیر می‌گذارد. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده میانگین تولید نفت خام ایالات متحده در فوریه را ۱۱.۵۶ میلیون بشکه در روز، و در مارس، ۱۱.۶۱ بشکه در روز (یعنی بسیار پایین‌تر از میزان اوج روزانه ۱۳ میلیون بشکه‌ای آن در دوران قبل از همه‌گیری) تخمین می‌زند.

سود بالای شرکت نفت

شرکت‌های بزرگ نفتی رشد زیادی در سود سه‌ماهه خود اعلام کردند که نشان می‌دهد دوران همه‌گیری را پشت سر گذاشته‌اند. 

شرکت شِل (Shell) ۶.۴ میلیارد دلار درآمد خالص در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد. این رقم برای شرکت اکسون (Exxon) ۸.۹ میلیارد دلار، و برای شرکت شِوران (Chevron) ۵.۱ میلیارد دلار در همان بازه زمانی بود. این شرکت‌ها از درآمد بالای خود برای پاداش به سهامداران استفاده می‌کنند و به آن‌ها سودسهام بالاتر و امکان خرید مجدد سهام می‌دهند. انتظار می‌رود قیمت بالاتر نفت و حاشیه سود بیشتر، برخی سرمایه‌گذاران را به سمت سوخت فسیلی سوق دهد. 

بیشتر از اقتصاد