قیمت نفت برنت به ۱۳۹ دلار رسید

چشم‌انداز ممنوعیت واردات نفت از روسیه و تاخیر در توافق با ایران قیمت جهانی نفت را به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رساند

با توجه به تحولات اخیر، نگرانی‌ها در مورد رکود رشد اقتصادی جهان بیشتر شده است - MANDEL NGAN / AFP

در پی احتمال ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی ایالات متحده و اروپا و همچنین تاخیر در بازگشت احتمالی نفت خام ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت روز دوشنبه به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسید.

به گزارش رویترز، در اولین دقایق معاملاتی این هفته، قیمت نفت خام برنت به ۱۳۹ دلار و ۱۳ سنت و بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) به ۱۳۰ دلار و ۵۰ سنت رسید که هر دو شاخص بالاترین سطح خود از ژوئیه ۲۰۰۸ محسوب می‌شوند.

افزایش قیمت نفت پس از آن اتفاق افتاد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه اعلام کرد آمریکا و متحدان اروپایی در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه‌اند.

روسیه با صادرات حدود هفت میلیون بشکه در روز یا هفت درصد عرضه جهانی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام و فرآورده‌های نفتی جهان است. تحلیلگران آمریکایی می‌گویند در صورت قطع صادرات نفت روسیه، ممکن است پنج میلیون بشکه در روز کسری به وجود بیاید و این به آن معنا است که قیمت نفت می‌تواند تا ۲۰۰ دلار هم برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، تحلیلگران جی‌پی‌مورگان هم پیش‌بینی کردند که قیمت نفت ممکن است در سال جاری به ۱۸۵ دلار برسد و گروه تحلیلگران میتسوبیشی نیز همانند آن‌ها اعلام کردند قیمت نفت می‌تواند تا ۱۸۰ دلار افزایش یابد و به رکود جهانی منجر شود.

از سوی دیگر، رئیس بزرگ‌ترین لابی تجاری ژاپن در پی تحولات جهانی اخیر اعلام کرد که واردات نفت خام روسیه را نمی‌توان بلافاصله جایگزین کرد. روسیه پنجمین تامین‌کننده بزرگ نفت خام و گاز طبیعی مایع ال‌ان‌جی (LNG) ژاپن محسوب می‌شود.

رکوردشکنی قیمت جهانی نفت در شرایطی است که از ابتدای سال ۲۰۲۲ قیمت این محصول به همراه سایر کالاها بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت و حالا با تحولات اخیر، نگرانی‌ها در مورد رکود رشد اقتصادی جهان بیشتر شده است. این موضوع در حدی است که در پی اتفاق‌های اخیر، چین به عنوان اقتصاد شماره ۲ جهان، در حال حاضر رشد کندتر ۵.۵ درصدی در سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرده است.

در کنار تهاجم روسیه به اوکراین و تاثیر آن بر قیمت نفت، توقف مذاکرات برای احیای توافق برجام نیز به بحران کنونی دامن زده است. روز یکشنبه به دنبال درخواست روسیه برای تضمین آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های ناشی از مناقشه اوکراین به تجارتش با تهران لطمه نزند، به نتیجه رسیدن دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وضعیت بلاتکلیف قرار گرفت.

به گفته برخی از تحلیلگران، ایران تنها عاملی بود که بازار نفت در شرایط تحریم روسیه به آن چشم دوخته بود اما اگر اکنون توافق با ایران به تعویق بیفتد، در قیمت‌ها جهشی چشمگیر رخ می‌دهد. با این حال، برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند در هر حال احتمال جهش قیمت‌ نفت بالا است زیرا حتی در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، چند ماه طول می‌کشد تا ایران جریان صادرات نفت را احیا کند.

به گفته برخی از منابع آگاه، مقامات ایالات متحده و ونزوئلا به طور جداگانه در مورد امکان کاهش تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا گفت‌وگو و در اولین مذاکرات دوجانبه در سطح بالا در سال‌های اخیر، پیشرفت اندکی به سمت توافق حاصل کرده‌اند.

بیشتر از اقتصاد