بشکه‌ای ۱۱۹ دلار؛ قیمت نفت به بالاترین حد خود در ده سال گذشته رسید

با احیای برجام و صادرات نفت ایران، کمبود عرضه در بازارهای جهانی تا حدودی جبران می‌شود

۸۰ درصد آمریکایی‌ها از دولت این کشور انتظار دارند خرید نفت از روسیه را متوقف کند - SCOTT OLSON /AFP

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمت نفت خام به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر رسید. درحالی‌که سرمایه‌گذاران به نتیجه مثبت مذاکرات وین امیدوار بودند و پیش‌بینی می‌کردند که با توافق برجام، عرضه نفت‌ در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد، قیمت هر بشکه نفت خام از ۱۱۹ دلار عبور کرد.

روز جمعه، ۴ مارس، بهای هر بشکه نفت برنت به ۱۱۹.۸۴ دلار رسید. این بالاترین رقم از ماه مه سال ۲۰۱۲ تاکنون است. ارزش نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید و با قیمت ۱۱۶.۵۷ دلار فروش رفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از صعود بی‌سابقه قیمت نفت، معامله‌های روز پنج‌شنبه بهای نفت نزدیک به ۲ درصد کاهش یافت. به‌این‌ترتیب، قیمت نفت خام با ۲.۲۷ دلار و با ۲.۲ درصد کاهش به ۱۱۰.۴۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۲.۹۳ دلار و با ۲.۶ درصد کاهش ۱۰۷.۶۷ قیمت‌گذاری شد. افزایش قیمت در روز جمعه، ۵ مارس نیز ادامه یافت و بهای هر بشکه نفت برنت با ۷.۶۵ دلار و با ۶.۹ درصد افزایش به ۱۱۸.۱۱ دلار رسید. ارزش نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷.۴ درصد افزایش، ۱۱۵.۶۸ دلار تعیین شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه، دومین کشور صادرکننده نفت در جهان است و روزانه چهار تا پنج میلیون بشکه نفت صادر می‌کند، پس از حمله نظامی این کشور به اوکراین، شرکت‌های بزرگ نفتی می‌کوشند که نفت موردنیاز خود را از منابع دیگر تامین کنند.

منابع خبری اعلام کرده‌اند که روز چهارشنبه حداقل ۱۰ نفت‌کش روسی خریداری پیدا نکردند. این در حالی است که آمریکا و متحدانش هنوز نفت و گاز روسیه را تحریم نکرده‌اند، اما فیل فلین، تحلیل‌گر اقتصادی گفت: «بازارهای نفت به دلیل خشم فزاینده علیه روسیه در حال انفجار است. مردم جهان نمی‌خواهند با کشوری که مرتکب جنایت در اوکراین می‌شود، معامله کنند.»

به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، کانادا نیز اعلام کرد که روسیه و بلاروس را از فهرست شرکای تجاری خود حذف و واردات نفت روسیه را هم متوقف خواهد کرد. بریتانیا نیز می‌گوید مسئله توقف واردات نفت و انرژی از روسیه را بررسی می‌کند. نتایج نظرسنجی رویترز نیز نشان می‌دهد که ۸۰ درصد آمریکایی‌ها از دولت این کشور انتظار دارند خرید نفت از روسیه را متوقف کند.

ارزش جهانی قیمت نفت خام از۲۴ فوریه که روسیه به اوکراین حمله کرد؛ تاکنون نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی، افزایش قیمت نفت تا بشکه‌ای ۱۳۰ دلار را هم پیش‌بینی کرده‌اند، اما درعین‌حال می‌گویند در صورت به نتیجه رسیدن توافق برجام، بیش از یک‌میلیون بشکه نفت خام ایران وارد بازارهای جهانی می‌شود و تا حدودی بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد