بیانیه مشترک ایران و آژانس: ایران تا پایان اسفند درباره مکان‌های مشکوک هسته‌ای توضیح خواهد داد

پیش‌تر گزارش شده بود که ایران در وین خواستار آن شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیگیری این موارد منصرف شود

بیانیه مشترک امروز را محمد اسلامی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از یک سو، و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سوی دیگر امضا کردند- AMID FARAHI / ISNA / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه مشترکی از توافق بر روندی زمان‌بندی شده برای رفع اختلاف خبر دادند.

بر اساس این بیانیه، طرف ایرانی تا پیش از سال نو ایرانی توضیح‌های کتبی خود را در ارتباط با پرسش‌های آژانس در خصوص سه مکانی که ایران به آژانس گزارش نکرده بود، همراه با اسناد لازم به آژانس تحویل خواهد داد.

زمان‌بندی دقیقی برای بررسی و رفع موارد ابهام پس از تحویل این گزارش تعیین شده است. در نهایت، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی ارزیابی و نتیجه‌گیری خود را پیش از برگزاری نشست شورای حکام در خرداد سال آینده (ژوئن ۲۰۲۲) گزارش خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود یکی از مسائل کلیدی به جای مانده در گفت‌وگوهای وین برای بازگشت به برجام، تعیین سرنوشت این سه مورد پنهان‌کاری هسته‌ای ایران بوده است. پیش‌تر گزارش شده بود که ایران در وین خواستار آن شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیگیری این موارد منصرف شود. اما بیانیه مشترک امروز، که آن را محمد اسلامی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از یک سو، و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سوی دیگر امضا کردند، نشان می‌دهد این پرونده همچنان باز می‌ماند و ایران موظف به پاسخگویی به مواردی است که سعی در پنهان کردن آن‌ها از این نهاد نظارتی سازمان ملل متحد داشته است.

با این حال، احتمال دارد توافق امروز تهران راه را برای روشن شدن سرنوشت گفت‌وگوهای بازگشت به برجام در وین هموار کند.

در تحولی دیگر، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز شنبه ۵ مارس اعلام کرد تحریم‌های تازه علیه روسیه که در پی حمله آن کشور به اوکراین اعمال می‌شود، به توافق‌نامه برجام مرتبط نیست و نباید هیچ تأثیری در بازگشت احتمالی به این توافق داشته باشد.

این بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا پس از آن صادر شد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد این تحریم‌ها ممکن است مانعی بر سر توافق هسته‌ای با ایران به وجود آورد. روسیه خواستار دریافت تضمین کتبی از آمریکا است که تحریم‌های تازه‌اش، منافع روسیه در توافق‌نامه برجام را به خطر نخواهد انداخت.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه امروز خود بر این نکته تاکید کرد که روسیه با دیگر قدرت‌های جهان در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نفع مشترک دارد.