عفو بین الملل خواستار آزادی عباس واحدیان شد

حال عباس واحدیان پس از اینکه ماموران دارویی نامعلوم در غذایش ریختند رو به وخامت گذاشت

عباس واحدیان در ارتباط با دو پرونده جداگانه در شعبه‌های سه و چهار دادگاه انقلاب مشهد، به‌ترتیب به ۱۰ و ۱۱ سال حبس محکوم شده است‌ـ humanrightsinir.org

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در مورد وضعیت سلامت عباس واحدیان هشدار داد و از رئیس قوه قضاییه ایران خواست این فعال ۵۱ ساله را که «خودسرانه» بازداشت شده است، «فوری و بدون قید و شرط» آزاد کند.

عباس واحدیان نویسنده و یکی از امضاکنندگان نامه استعفای علی خامنه‌ای‌ است که در شش ماه گذشته، در سلول انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات مشهد زندانی بوده است. این معلم و فعال مدنی که دچار مشکلات تنفسی و سرفه‌های مداوم است، روز ۷ اسفند در حالت نیمه‌هوشیار به بیمارستان امام رضای مشهد منتقل شد اما دو روز بعد، نیروهای امنیتی بدون توجه به توصیه پزشکان، او را به بازداشتگاه بازگردانند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید پس از انتقال عباس واحدیان به بازداشتگاه، «مقام‌ها از ارائه هرگونه اطلاعاتی به خانواده او در مورد علل و شرایط منجر به کاهش سطح هوشیاری و بستری شدن او در بیمارستان خودداری کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه در بیمارستان نیز به عفو بین‌الملل خبر داد وضعیت سلامت عباس واحدیان پس از اینکه ماموران دارویی نامعلوم در غذایش ریختند، رو به وخامت گذاشت. پس‌ از آن نیز هرگونه ارتباط عباس واحدیان با بیرون قطع شد و خانواده‌اش از سرنوشت و محل نگهداری او هیچ اطلاعی نداشتند؛ تا اینکه روز ۱۱ اسفند، در پی رسانه‌ای شدن وخامت حال عباس واحدیان، به او اجازه دادند تماسی کوتاه با خانواده داشته باشد. واحدیان در این تماس به خانواده‌اش گفت که ماموران او را به یک بازداشتگاه غیررسمی و بی‌نام‌و‌نشانِ وزارت اطلاعات در مشهد بازگردانده‌اند، جایی که او از ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

او در گفت‌وگو با خانواده‌اش تایید کرد که پس از خوردن غذایی «تلخ» بی‌هوش شده است. واحدیان همچنین گفت که سه شب قبل از آخرین بستری‌اش در بیمارستان، یعنی در ۵ اسفند، او را که فشار خونش تا سطح خطرناکی بالا رفته بود به بیمارستان منتقل کردند. مسئولان در آن مقطع نیز روند درمانی او را قطع کردند و برخلاف توصیه‌های پزشکی، او را به زندان بازگرداندند.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل تاکید شده است: «وضعیت سلامت عباس واحدیان پس از شش ماه نگهداری در سلول انفرادی، تحمیل شرایط غیرانسانی، و محرومیت از درمان که همگی شکنجه محسوب می‌شود، رو به وخامت گذاشته است.»

پیش‌تر، خبرگزاری هرانا، نهاد خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، نیز گزارش داده بود که عباس واحدیان در ارتباط با دو پرونده جداگانه در شعبه‌های سه و چهار دادگاه انقلاب مشهد، به‌ترتیب به ۱۰ و ۱۱ سال حبس محکوم شده است و از زمان بازداشت تاکنون، در سلول انفرادی در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد نگهداری می‌شود.

فعالان مدنی بارها گفته‌اند که حکومت ایران حقوق زندانیان سیاسی را آشکارا نقض می‌کند. در روزهای اخیر، شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، نیز در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به تهدید شدنش از سوی یکی از زندانیان بند جرایم عمومی، و در اعتراض به رعایت نشدن اصل تفکیک جرایم، دست به اعتصاب زد. زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی، نیز از ۲ اسفند، هم‌زمان با بازداشت و انتقال به زندان اوین، اعتصاب غذا کرد. برخی منابع خبری نیز از وخامت حال سپیده قلیان در زندان پس از ابتلا به کرونا خبر داده‌اند.

کمپین حقوق بشر ایران روز ۱۱ اسفند با انتشار بیانیه‌ای درباره وضعیت زندانیان سیاسی در ایران، از نهادهای بین‌المللی مسئول در حوزه حقوق بشر و همچنین از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران خواست تا رفتار مقام‌های قضایی با زندانیان سیاسی نیازمند به خدمات پزشکی و درمانی را محکوم کنند.