محکومیت دوباره عباس واحدیان شاهرودی به ۱۱ سال زندان در پرونده‌ای جدید

وی پیشتر در آبان‌ماه و در یک پرونده دیگر، به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود

هنگامه واحدیان حکم جدید ۱۱ سال زندان برای پدرش را تایید کرد- عکس از تارنمای حقوق بشر در ایران

عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم، کنشگر مدنی و یکی از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ نفر» برای استعفای رهبر جمهوری اسلامی خامنه‌ای، بار دیگر به حبس محکوم شد. 

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، روز چهارشنبه گزارش داد آقای شاهرودی توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد. 

وی پیشتر در آبان‌ماه و در یک پرونده دیگر، به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود. این حکم در زمان بازداشت و در شرایطی به واحدیان ابلاغ شد که او به وکیل دسترسی نداشت.

در این حکم، که روز دوشنبه به آقای شاهرودی ابلاغ شده، اتهامات وی تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروه‌های مخالف نظام عوان شده است.

هنگامه واحدیان، فرزند عباس واحدیان شاهرودی، نیز روز چهارشنبه در پیامی در توئیتر، ضمن تایید صدور حکم جدید زندان برای پدرش، به شدت به آن اعتراض کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس واحدیان ۱۰ شهریور در رضوانشهر بازداشت شد و دو روز بعد در تماس با خانواده، از گشایش پرونده جدیدی تحت عنوان اتهامی اقدام علیه امنیت ملی خبر داد.

بیانیه ۱۴ فعال سیاسی و مدنی که بعدها با نام «بیانیه ۱۴» شهرت یافت، در خرداد ماه ۱۳۹۸ و هم‌زمان با دهمین سالگرد اعتراضات خیابانی سال ۱۳۸۸ منتشر شد. 

امضاکنندگان با اشاره به مشکلات سیاسی و اقتصادی ایران، خواستار کناره‌گیری علی خامنه‌ای از قدرت و استعفای او و گذار از نظام جمهوری اسلامی شده بودند. 

در فاصله کوتاهی پس از انتشار این بیانیه، نهادهای امنیتی از امضاکنندگان آن بازجویی کردند و برخی نیز دستگیر شدند؛ از جمله عباس واحدیان شاهرودی.

دختر او در مرداد ۱۳۹۸ و پس از دستگیری پدرش، به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران گفت ماموران به خواهر خردسالش که ۹ سال بیشتر نداشت، گفته‌اند «پدرت را می‌کشیم.»