جانسون خواستار جایگزینی«توافق ترامپ» با توافق هسته‌ای شد

ترامپ در تمجید از جانسون گفت: به همین دلیل او برنده است

SAUL LOEB / AFP

بوریس جانسون خواستار آن شد تا «توافق ترامپ» جایگزین توافق هسته‌ای پیشین با ایران شود. این اظهارات که تمجید رئیس جمهور آمریکا را به همراه داشت، احتمالا موجب از بین رفتن اتفاق نظر بر سر این موضوع در اتحادیه اروپا خواهد شد.

نخست وزیر بریتانیا در اظهاراتی غیرعادی در نیویورک از توافق موجود به عنوان «معامله بد» یاد و به آن حمله کرد؛ معامله‌ای که باعث شد بریتانیا چهار سال از آن به عنوان بهترین راه برای متوقف کردن تهران از ساخت بمب حمایت کند.

او از این گفته‌ها هم فراتر رفت و به تلویزیون آمریكا گفت: «من فكر می‌كنم یك كسی هست كه بتواند توافق بهتری انجام دهد، مردی كه می‌داند چگونه شریك پردردسری مانند ایران را به راه بیاورد، و او رئیس جمهوری ایالات متحده است. بنابراین کاملا صادقانه می‌گویم، من امیدوارم که توافق ترامپ وجود داشته باشد».

این اظهارات مورد خوشایند رئیس جمهوری ایالات متحده قرار گرفت و با تمجید از آقای جانسون گفت: «به همین دلیل او برنده است. به همین دلیل او مردی است که در بریتانیا موفق خواهد شد. بوریس مردی است که ... یک: او دوست من است، دو: او بسیار باهوش و بسیار سرسخت است».

آقای ترامپ با تأکید بر اینکه توافق موجود «آماده انقضاء» است، افزود: «من به بوریس بسیار احترام می‌گذارم و اصلاً تعجب نمی‌کنم که او اولین کسی بود که این حرف را زد».

مصاحبه آقای جانسون با تلویزیون NBC ، یک روز پس از اینکه او ایران را برای حمله موشکی به صنعت نفت عربستان سعودی مقصر دانست و به ارسال کمک نظامی به ریاض اشاره کرد، انجام شد.

نخست وزیر بریتانیا به خبرنگاران گفت: «احتمال بسیار بالایی وجود دارد كه تهران در پشت حمله ویرانگرانه‌ای بوده كه نیمی از تولید نفت سعودی را از کار انداخت و خطر جنگ را افزایش داد».

در سازمان ملل متحد، امانوئل ماکرون به دنبال تشنج زدایی بین واشنگتن و تهران و آوردن دو طرف بر سر میز مذاکره بود.

رئیس جمهوری فرانسه گفت هر چارچوب جدیدی باید بر روی حفظ سیستمی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و همچنین بر فعالیت‌های هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵ و نفوذ منطقه‌ای آن متمرکز شود.

آقای ماکرون گفت: «فرانسه در تلاش است تا برای اجتناب از تشدید تشنج‌ها، پیشنهادها را جمع‌آوری کند. ما نیاز داریم تا با متحدان خود، بازیگران منطقه‌ای و ایران بر سر میز مذاکره بنشینیم».

آقای جانسون در مصاحبه با NBC درباره «برنامه جامع اقدام مشترک»(برجام) که در سال ۲۰۱۵ با توافق همه قدرت‌های اصلی منعقد شد، گفت: «واقعیت این است، همانطور که پرزیدنت ترامپ به درستی گفت، این اتفاق بدی بود و نقایص بسیاری داشت».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او قبل از اینکه اضافه کند «بگذارید معامله بهتری انجام دهیم» گفت: «ایران در منطقه رفتار اخلال گرانه داشته و دارد.»

آقای ترامپ، سخنان نخست وزیر را تکرار کرد و به خبرنگاران گفت: «توافق دیگر آماده انقضا بود، سال‌های بسیار کوتاهی باقی مانده بود. تمام آن پول‌ها پرداخت شد و هدر رفت. ما حق بازرسی سایت‌های مناسب را نداشتیم».

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به طور یک جانبه از توافق خارج شد و تحریم‌های شدیدی را اعمال کرد که به اقتصاد ایران شدیداً آسیب رسانده است.

ایران در پاسخ به این عمل، در ماه ژوئیه، با اعلام اینكه محدودیت غنی سازی اورانیوم را نقض می‌كند، كشورهای اروپایی را به دلیل عدم اجرای تعهدات خود سرزنش کرد.

بعد از سخنان بوریس جانسون، سخنگوی دولت تأكید كرد كه آقای جانسون هنوز از«برجام» حمایت می‌كند، اما گفت كه «راه حل هایی» برای بازگرداندن ایران به برجام لازم است.

پس از مذاکراتی بین رهبران فرانسه و آلمان و بریتانیا، آنها در یک بیانیه مشترک به توافق رسیدند که ایران مسئولیت حمله سعودی‌ها را بر عهده دارد، اما بر ادامه تعهد خود به برجام تأکید کردند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/uk/politics/boris-johnson

© The Independent