بیانیه سه کشور بزرگ اروپا درباره ایران

مهر تایید اتحادیه اروپا بر نقش ایران در حملات به «آرامکو»

امانوئل مکرون، بوریس جانسون ،آنگلا مرکل. نیویورک سپتامبر۲۰۱۹

Ludovic MARIN / AFP

سه کشور اروپایی طرف برجام یعنی آلمان، بریتانیا و فرانسه ساعاتی پیش در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که «ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است». این کشورها در بیانیه مشترک خود گفته‌اند که «روشن است که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان بوده و وقت آن رسیده که ایران با یک چارچوب مذاکره درازمدت درباره برنامه هسته‌ای و مسائل امنیتی منطقه که شامل برنامه‌های موشکی‌اش هم می‌شود، موافقت کند». 

سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا جزو اصلی‌ترین طرف‌های مذاکره در برجام بودند که بعد از خروج آمریکا از این توافق سعی در قانع کردن جمهوری اسلامی برای ماندن در این توافق جهانی داشتند و حتی در هفته‌های اخیر صحبت از راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری با ایران از سوی فرانسه مطرح شده بود. 

حالا به نظر می‌رسد که این بیانیه کشورهای اروپایی فصل تازه‌ای در روابط قدرت‌های اروپایی با جمهوری اسلامی ایران باز کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا گفته است که «زمان مذاکره بر سر یک توافق تازه با ایران فرا رسیده است».

جانسون در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفت: «به آنچه ایرانی‌ها آشکارا انجام دادند چطور باید واکنش نشان دهیم؟ تلاش بریتانیا این است که کشورها را دور هم جمع کند و از تنش ها بکاهد».

گفته می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تلویحا از پیشنهاد بوریس جانسون استقبال کرده است. احتمال می‌رود که بوریس جانسون قراراین هفته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کند.

مقامات ایران و در راس آن‌ها جواد ظریف شرط گفت‌وگو با آمریکایی‌ها را پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ایران دانسته و در صحبت‌های خود تاکید کرده است که «آمریکا نمی‌تواند همزمان جنگ اقتصادی علیه ایران را ادامه بدهند و فشار حداکثری را دنبال کنند و درعین حال بخواهد پشت میز مذاکره بنشینند».

از سوی دیگر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز با اشاره به دیدارش با دونالد ترامپ از دیدار قریب‌الوقوع خود با حسن روحانی خبر داد. مکرون تاکید کرد که پس از دیدار با حسن روحانی مجددا با دونالد ترامپ ملاقات خواهد کرد.