آمریکا از «پیشرفت‌های عمده» در مذاکرات هسته‌ای با ایران خبر داد

«با این حال موضوع‌های دشواری هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند»

آمریکا و ایران برای بازگشت دوجانبه به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مذاکرات غیرمستقیمی را از آوریل ۲۰۲۱ در وین آغاز کرده‌اند- EU Delegation in Vienna/EEAS/Handout via REUTERS

آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت‌های عمده‌ای صورت گرفته است و دو طرف به یک توافق احتمالی نزدیک شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: «با این حال موضوع‌های دشواری هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند.» جالینا پورتر تاکید کرد که بدون حل‌وفصل سریع مسائل باقی‌مانده، نمی‌توان به توافق دست یافت.

آمریکا و ایران برای بازگشت دوجانبه به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مذاکرات غیرمستقیمی را از آوریل ۲۰۲۱ در وین آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر در روز پنجشنبه اعلام کرد برای اینکه بتوان به برجام بازگشت، به تلاش‌های بیشتری نیاز است. سعید خطیب‌زاده در توییتی، با اشاره به تداوم مذاکرات در وین، تاکید کرد که نمی‌توان اخبار خوب زودهنگام را جایگزین یک توافق خوب کرد.

او افزود: «تا زمانی که همه مسائل مهم باقی‌‌مانده حل‌وفصل نشوند، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید توافق حاصل شده است.»

از سوی دیگر، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هم در توییتی نوشت که برخی مسائل هنوز حل نشده‌اند و برای موفقیت تضمینی نیست.

انریکه مورا اضافه کرد: «ما در مراحل پایانی قرار داریم، اما هنوز آنجا [خط پایان] نیستیم.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه، نیز در توییتی نوشت: «دیروز ١١ ماه از آغاز مذاکرات وین گذشت. یک ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا اکنون تقریبا تمام شده است.»