دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به ایران می‌رود

تهران می‌خواهد پرونده آثار اورانیوم یافت‌شده در چند سایت قدیمی اما اعلام‌نشده، برای همیشه بسته شود

گروسی تاکید کرده است که پرونده‌های باقی‌مانده ایران در آژانس هرگز به‌دلیل مسائل سیاسی بسته نخواهند شد- Leonhard Foeger/ REUTERS

هم‌زمان با مراحل نهایی مذاکرات احیای برجام در وین، رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، روز شنبه، ۱۳ اسفندماه، به تهران سفر می‌کند.

وب‌سایت خبری نورنیوز، نزدیک به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بامداد روز پنجشنبه، ۱۱ اسفندماه، در خبری اختصاصی از سفر قریب‌الوقوع دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تهران برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گزارش داد. 

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز پنجشنبه خبر سفر رافائل گروسی به تهران در روز شنبه را تایید کرد. به گفته او، دبیرکل آژانس شنبه‌شب به وین بازمی‌گردد و قرار است پس از این سفر، نشستی خبری برگزار کند.  

خبر سفر گروسی به تهران درحالی منتشر می‌شود که مقام‌های ایران به‌تازگی شرط جدیدی مبنی‌بر بسته‌شدن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درمورد ذرات اورانیوم یافت‌شده در چهار مکان اعلام‌نشده را در مذاکرات احیای برجام به‌میان آورده‌اند؛ موضوعی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، چندین‌بار پیش از این بر ضرورت پاسخگویی تهران در آن مورد، تاکید کرده است.

خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه، ۱۱ اسفندماه، از قول یک مقام جمهوری اسلامی ایران نوشت: «با وجود پیشرفت در مذاکرات، یک نکته کلیدی این است که تهران می‌خواهد موضوع آثار اورانیوم یافت‌شده در چند سایت قدیمی، اما اعلام‌نشده در ایران، حذف و برای همیشه بسته شود.»

نورنیوز در گزارش خود بدون ذکر منبع نوشت: «اگر سفر گروسی به تهران بتواند در دستیابی به نقشه‌راه مشترک برای حل‌وفصل موضوعات پادمانی جاری میان ایران و آژانس کمک نماید، می‌توان به رفع یکی از موانع مهم حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین امیدوار بود.»

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سال گذشته گزارش داد که ایران در توضیح درمورد آثار اورانیوم یافت‌شده در «اظهارنامه‌های پادمانی» خود به آژانس کوتاهی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز گفت که پرونده‌های باقی‌مانده ایران در آژانس همچنان بازند و حل‌وفصل آن‌ها نیاز به همکاری و شفاف‌سازی جمهوری اسلامی دارد.

او تاکید کرد که این پرونده‌ها هرگز به‌دلیل مسائل سیاسی بسته نخواهند شد و باید جدا از مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام، پیگیری شوند. 

او همچنین درباره امکان رسیدن به نتیجه درمورد مسائل پادمانی و فعالیت‌های هسته‌ای پیشین جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری و خوش‌بینی کرد، اما درضمن افزود: «انتظار نداریم این مذاکرات برسر مسائل باقی‌مانده با ایران تا بی‌نهایت ادامه یابد.» 

مذاکرات ایران و قدرات‌های بزرگ در وین برای احیای برجام، در مراحل نهایی خود قرار دارد و اگر چند مورد اختلاف، ازجمله خواسته ایران برای بسته‌شدن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای، حل شوند، بنابر گزارش‌ها در یک یا دو هفته آینده، توافق حاصل خواهد شد. 

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین، به رویترز گفت: «ما یک دقیقه با خط پایان فاصله داریم.»

سه مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات نیز به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مجموعه وسیعی از تحریم‌ها ازجمله تحریم‌هایی که ایران را از صادرات نفت خود باز می‌دارد و تحریم‌های مرتبط با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری ایران، درصورت احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برداشته خواهند شد.

هم‌زمان گابریل نورونها، مشاور پیشین امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده، با اشاره به وعده‌های رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، مبنی‌بر لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران، دفتر علی خامنه‌ای و نهادهای مرتبط با آن، بانک مرکزی و بانک‌های سپه و قوامین، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران و مقام‌هایی مانند محسن رضایی، علی‌اکبر ولایتی و حسین دهقان، توافق درحال مذاکره میان آمریکا و جمهوری اسلامی در وین را خطرناک برای امنیت ملی آمریکا دانست. او ضمن غیرقانونی دانستن لغو تحریم‌هایی که به برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی ندارند، از کنگره آمریکا خواسته است که این توافق را متوقف کنند.