ایران: هنوز برای اعلام توافق در مذاکرات وین زود است

اولیانوف در توییتی نوشته بود: ۱۱ ماه از آغاز مذاکرات وین گذشت، یک ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا، اکنون تقریباً تمام شده است

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هئیت ایرانی - REUTERS/Leonhard Foeger

ایران روز پنجشنبه، ۳ مارس، اعلام کرد برای اینکه بتوان به توافقنامه برجام که میان ایران و پنج قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ امضا شد، بازگشت، به تلاش‌های بیشتری نیاز است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در توییتی، ضمن اشاره به تداوم گفت‌وگوها در وین، تاکید کرد که نمی‌توان اخبار خوب زودهنگام را جایگزین یک توافق خوب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «تا زمانی که همه مسائل باقی‌‌مانده مهم حل‌وفصل نشوند، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید توافق حاصل شده است. به تلاش‌های بیشتری نیاز است.»

از سوی دیگر، انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران، هم در توییتی نوشت که برخی مسائل هنوز حل نشده‌اند و برای موفقیت تضمینی نیست. او افزود: «ما در مراحل پایانی قرار داریم اما هنوز آنجا [خط پایان] نیستیم.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در گفت‌وگوهای وین، روز پنجشنبه در توییتی نوشته بود: «دیروز ١١ ماه از آغاز مذاکرات وین گذشت. یک ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا، اکنون تقریباً تمام شده است.»

اولیانوف پیش‌تر گفته بود که توافق در ماه فوریه در دسترس خواهد بود؛ اما با وجود پایان فوریه ۲۰۲۲، طرف‌های گفت‌وگو می‌گویند همچنان مسائلی حل‌نشده روی میز باقی‌ مانده‌اند و هیچ یک از طرفین از «خط قرمز» ادعایی خود کوتاه نمی‌آید.

میخائیل اولیانوف، در توییتی دیگری از دیدار خود با نماینده ایران خبر داد و نوشت: «عصر امروز، یک دیدار بسیار مفید با دکتر علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران. ما درباره آنچه لازم است برای نهایی شدن مذاکرات وین درباره بازگشت به برجام انجام شود، گفت‌وگو کردیم»