بیش از دو هزار افغان از اوکراین به لهستان وارد شدند

در میان همسایه‌های اوکراین، تنها لهستان درهای را به روی افغان‌ها باز نگه‌ داشته است

شماری از خانواده‌های لهستانی اعلام کرده‌اند که آماده‌اند خانه‌هایشان را در اختیار مهاجران افغان که از اوکراین به لهستان پناه آورده‌اند، قرار دهند- AFP

در یک هفته گذشته و پس از تشدید جنگ در اوکراین، بیش از دو هزار افغان که در شهرهای مختلف این کشور زندگی می‌کردند، به لهستان وارد شدند. طاهر قادری، سفیر افغانستان در ورشو، به ایندیپندنت فارسی گفت که دولت لهستان امکانات و تسهیلات یکسانی را برای همه پناهجویان و افرادی که از جنگ اوکراین گریخته‌اند مهیا کرده است و افغان‌های ساکن اوکراین نیز با عبور از مرز، در شهرهای لهستان مستقر شده‌اند.

شمار دقیق افغان‌های ساکن اوکراین مشخص نیست، اما پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، حدود ۳۵۰ افغان از جمله فعالان مدنی، مترجمان‌‌ نیروهای خارجی و همکاران سابق نیروهای ناتو به کی‌یف، پایتخت اوکراین، منتقل شدند.

علاوه بر این افراد، ده‌ها دانشجوی افغان نیز در دانشگاه‌های اوکراین تحصیل می‌کردند و هزاران افغان  نیز از سال‌ها پیش ساکن این کشورند که شهروندی یا اقامت دائم اوکراین را دارند.

سفیر افغانستان در ورشو گفت که پیش از تشدید جنگ در اوکراین، پیام‌هایی از افغان‌های ساکن اوکراین، از جمله دانشجویان افغان، دریافت کرده است که برای خروج از اوکراین کمک می‌خواستند. قادری افزود: «در پی دریافت پیام‌های درخواست کمک، با وزارت خارجه لهستان تماس گرفتیم و از آنان خواستیم به افغان‌ها اجازه دهند از مرز بگذرند و به لهستان وارد شوند. وزارت خارجه لهستان هم با گشاده‌رویی به درخواست ما پاسخ مثبت داد و تاکنون بیش از دو هزار افغان به لهستان وارد شده‌اند.»

به گفته طاهر قادری، دانشجویان افغان مقیم اوکراین نخستین گروهی بود که پس از حمله روسیه به اوکراین، از مرز لهستان گذشتند و اینک از خدمات بهداشتی و رفاهی مناسبی برخوردارند.

علاوه بر افغان‌هایی که در اوکراین صاحب کسب‌وکارند و شهروندی آن کشور را دارند، شماری دیگر در سال‌های اخیر به آنجا رفته‌اند تا از طریق آن به اروپا برسند. بیشتر این مهاجران بدون اسناد اقامت و به شکل غیرقانونی در اوکراین زندگی می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر افغانستان در لهستان گفت که با توافق وزارت خارجه لهستان، مشکل افغان‌هایی را که اسناد قانونی مانند گذرنامه افغانستان یا کارت اقامت اوکراین را نداشتند نیز حل شده است. طاهر قادری اضافه کرد: «شماری از مهاجران افغان ساکن اوکراین به جز گذرنامه افغانستان، هیچ‌ مدرک دیگری با خود ندارند؛ این در حالی است که پاسپورت افغانستان به تنهایی به عنوان سند هویت اعتبار ندارد. لذا با توافق وزارت خارجه لهستان، قرار شد افرادی با این شرایط را شناسایی و یک سند تایید هویت برایشان صادر کنیم تا بتوانند از اوکراین به لهستان بیایند.»

به گفته سفیر افغانستان در لهستان، در یک هفته اخیر، صدها نفر از افغان‌های ساکن اوکراین که برای ورود به اروپا منتظر فرصت بودند، به کمک دیپلمات‌های افغانستان در ورشو و با حمایت وزارت خارجه لهستان از مرز عبور کردند و اکنون در لهستان‌اند.

هفت ماه فعالیت دیپلماتیک با هزینه شخصی

طاهر قادری در مارس ۲۰۲۱، سفیر افغانستان در لهستان شد. او پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و با وجود قطع امتیازهای مالی و منابع درآمدی سفارت، به کارش در ورشو ادامه داد. سفارت افغانستان در لهستان تنها سفارت این کشور در اروپای شرقی است که ضمن ماموریت دیپلماتیک، به شهروندان افغانستان که در اروپای شرقی زندگی می‌کنند، خدمات اداری ارائه می‌کند. او می‌گوید که اشرف غنی در ژوییه ۲۰۲۱، بودجه این سفارت را به دلایل نامعلومی قطع کرده و تاکنون که بیش از هفت ماه از آن زمان می‌گذرد، هیچ پولی از کابل به حساب این سفارت واریز نشده است.

قادری در مورد فعالیت سفارت افغانستان در ورشو در بیش از هفت ماه گذشته، گفت: «پس از اینکه اشرف غنی بودجه سفارت را قطع کرد و در ادامه دولت پیشین افغانستان ساقط شد، پولی برای پرداخت به کارمندان اداری و خدماتی نماند و همه سفارت را ترک کردند و فقطه سه نفر مانده‌ایم: من، نگاره عمر میرداد، مستشار سیاسی، و سید اسماعیل یوسفی، کنسول افغانستان در ورشو. ما همچنان به کار خود ادامه داده‌ایم و فعلا از پس‌انداز شخصی خود برای رتق‌ و فتق امور هزینه می‌کنیم.»

به گفته طاهر قادری، سفارت افغانستان در ورشو از طریق ارائه خدمات اداری ماهانه حدود دو تا سه هزار دلار درآمد دارد، اما هزینه‌های نگهداری و مراقبت از ساختمان سه طبقه، پرداخت بیمه خودروها، اجاره محل اقامت دیپلمات‌ها و بقیه نیازمندی‌ها، چند برابر این درآمد ماهانه است که از جیب پرداخت می‌کنند.

قادری دلیل ادامه کار در چنین وضعیتی را تعهد به ماموریتش به عنوان نماینده مردم افغانستان در یک کشور خارجی می‌داند و می‌گوید تا زمانی که ممکن باشد، به کارش در ورشو ادامه می‌دهد. طاهر قادری و دو دیپلمات دیگر سفارت افغانستان در ورشو، با وجود پیام‌ها و تماس‌های مکرر طالبان، به خواسته‌های آنان تسلیم نشده‌اند و مطابق دستور کار قبلی و با وجود دشواری‌های فراوان، به کار خود ادامه می‌دهند.

روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند، (۲ مارس)، طاهر قادری، نگاره عمر میرداد و اسماعیل یوسفی، با شماری از مقام‌های وزارت خارجه لهستان دیدار کردند. آنان  در این دیدار، یک نامه با عنوان «نامه‌ای به لهستان» را به مقام‌های وزارت خارجه آن کشور تقدیم کردند. دیپلمات‌های افغان در ورشو در این نامه، از حمایت دولت لهستان از مهاجران افغان ساکن اوکراین که اجازه یافتند از مرز عبور کنند، سپاسگزاری کردند. در این نامه به حمایت بی‌دریغ مردم لهستان در روزهای اخیر برای پذیرایی از مهاجران افغان نیز اشاره شده است.

طاهر قادری در این مورد گفت: «در یک هفته اخیر، شماری از سازمان‌های مددرسان و مردم لهستان ساکن در شهرهای مختلف این کشور با ما تماس می‌گیرند و می‌پرسند چگونه می‌توانند به افغان‌هایی که از اوکراین به اینجا می‌آیند کمک کنند؟»

به گفته قادری، شماری از خانواده‌های لهستانی اعلام کرده‌اند که آماده‌اند خانه‌هایشان را به مدت یک تا دو ماه، در اختیار مهاجران افغان که از اوکراین به لهستان پناه آورده‌اند، قرار دهند. صفحه توییتر سفارت افغانستان در ورشو نیز در روزهای اخیر، چند اطلاعیه منتشر کرد که در آن از افغان‌های تازه‌ وارد شده به لهستان خواست در صورت نیاز به مکانی برای اقامت کوتاه‌مدت، با این سفارتخانه تماس بگیرند. در این اطلاعیه‌ها، ذکر شده است که خانواده‌های لهستانی برای استقبال از افغان‌های تازه‌وارد در خانه‌های شخصی‌ خود، اعلام آمادگی کرده‌اند.

در حالی که در هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین، فشار بر پایتخت و شهرهای بزرگ آن کشور افزایش یافته، تلاش مردم به‌ویژه زنان و کودکان برای فرار به کشورهای همسایه اوکراین نیز بیشتر شده؛ اما در میان کشورهای همسایه اوکراین، تنها لهستان درهایش را روی افغان‌ها باز نگه‌ داشته است.

بیشتر از جهان