نشست همسایگان افغانستان، اواخر مارس در پکن برگزار می‌شود

این نشست بر وضعیت اقتصادی و کمک به مردم افغانستان متمرکز خواهد بود

رهبران طالبان برای گفت‌وگوهای دو روزه در چین دعوت خواهند شد تا آخرین ارزیابی‌های خود را از وضعیت افغانستان به اشتراک بگذارند - Li Ran/Xinhua via REUTERS

مقام‌های دولت پاکستان می‌گویند اواخر ماه مارس دولت چین میزبان نشست همسایگان افغانستان که شامل شش کشور هم‌مرز با این کشور است، خواهد بود.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز شنبه، هفتم اسفند، در یک نشست خبری در اسلام‌آباد به رسانه‌ها گفت نشستی که در روز ۳۰ مارس در پکن برگزار می‌شود در باره وضعیت اقتصادی افغانستان و همچنین زمینه‌سازی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور جنگ‌زده گفت‌و‌گو خواهد شد.

قریشی افزود: «سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز وعده داده است که در این نشست شرکت کند.»

روسیه به‌صورت مستقیم همسایه افغانستان نیست؛ اما با توجه به تاثیر و نفوذ این کشور بر اوضاع افغانستان، وزیر خارجه آن در نشست همسایگان افغانستان شرکت خواهد کرد. به گفته وزیر خارجه پاکستان این گفت‌وگوها د‌ر مورد راه‌های محافظت از مردم افغانستان در برابر بحران انسانی و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در افغانستان متمرکز خواهد بود.

شاه محمود قریشی می‌گوید اگر فروپاشی اقتصادی در افغانستان رخ دهد، پیامدهای آن نه‌تنها بر پاکستان بلکه بر سایر کشورهای همسایه و به‌طورکلی منطقه اثر خواهد گذاشت. از زمان تسلط طالبان بر افغانستان این نشست در چین سومین گفت‌وگوی مشابه میان همسایگان افغانستان ازجمله چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان خواهد بود.

نخستین نشست همسایگان افغانستان پس از سقوط دولت جمهوریت در این کشور و خروج نیروهای خارجی در پاکستان برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران نیز دومین میزبان این نشست‌ها بود و حالا چین میزبان سومین نشست همسایگان افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 یک مقام ارشد وزارت خارجه پاکستان به صدای آمریکا گفت رهبران طالبان برای گفت‌وگوهای دو روزه در چین دعوت خواهند شد تا آخرین ارزیابی‌های خود را از وضعیت افغانستان به اشتراک بگذارند. این مقام پاکستانی که خواست نامش فاش نشود، گفت در حاشیه این نشست گفت‌وگوی سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و چین نیز برگزار خواهد شد.

او افزود انتظار می‌رود مقام‌های چینی و پاکستانی در مورد پروژه‌های اتصال اقتصادی در چهارچوب برنامه توسعه زیرساخت‌های بزرگی که چین در پاکستان اجرا می‌کند، راهکارهایی را به نمایندگان طالبان پیشنهاد بدهند.

بر‌اساس این برنامه که دهلیز اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) شناخته می‌شود و گل سرسبد طرح بزرگ یک کمربند، یک جاده چین است، طالبان نیز تشویق خواهد شد تا وارد این برنامه شود و از مزایای آن استفاده کند.

در بیانیه مشترکی که در پایان مذاکرات گسترده دوجانبه شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در پکن در اوایل ماه جاری میلادی منتشر شد، آمده است: «دو طرف آماده گفت‌وگو با افغانستان در مورد گسترش CPEC به افغانستان هستند.»

با سقوط دولت جمهوریت در افغانستان، سلطه طالبان بر سراسر این کشور تثبیت شد؛ اما هم‌زمان تمامی کشورهای جهان رابطه خود را با طالبان قطع کردند و دولت این گروه را به رسمیت نشناختند. این مسئله باعث تنش‌های اقتصادی بسیار شدیدی در افغانستان شد و مردم که قبل از آن نیز با فقر و تنگدستی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، فقیرتر شدند.

از سوی دیگر احتمال فروپاشی اقتصادی در افغانستان کشورهای همسایه را نیز نگران کرده است؛ زیرا با فروپاشی اقتصادی، هزاران افغان برای زنده ماندن به‌سوی کشورهای همسایه هجوم می‌آوردند و این مسئله چالش‌های اقتصادی بزرگی برای کشورهای همسایه ایجاد می‌کند.

همین حالا هم فرار افغان‌ها به‌ کشورهای همسایه به‌شدت جریان دارد. بنابراین، کشورهای چون پاکستان و چین می‌خواهند تا با ورود افغانستان در برنامه یک کمربند، یک جاده شرایط اقتصادی بهتری را برای افغانستان فراهم کنند و از این طریق زمینه اتصال آسیای جنوبی به آسیای مرکزی نیز ایجاد شود.

بااین‌حال، هنوز کشورهایی چون چین و پاکستان که از حامیان گروه طالبان‌اند نیز امارت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند و مشخص نیست در وضعیتی که جامعه جهانی یک دولت را به رسمیت نشناخته است، چگونه می‌تواند در برنامه‌های اقتصادی منطقه به‌صورت رسمی حضور داشته باشد.