طالبان از روسیه و اوکراین خواست خویشتن‌داری نشان دهند

وزارت خارجه طالبان در مورد وضعیت شهروندان افغان در اوکراین ابراز نگرانی کرد

بر اساس این بیانیه، طالبان با رعایت سیاست بی‌طرفی، از طرف‌های درگیر خواست مشکلات را به‌صورت صلح‌آمیز و با گفت‌وگو حل‌وفصل کنند‌ـ Wakil KOHSAR / AFP

وزارت خارجه امارت اسلامی طالبان با انتشار بیانیه‌ای، به جنگ اوکراین واکنش نشان داد. در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که وضعیت جنگ در اوکراین را از نزدیک زیر نظر دارد و در مورد تلفات احتمالی غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، این بیانیه را در صفحه توییترش منتشر کرد. امارت اسلامی در این بیانیه از هر دو طرف درگیر در جنگ خواست خویشتن‌داری کنند و عملی انجام ندهند که باعث تشدید جنگ در منطقه شود.

بر اساس این بیانیه، طالبان با رعایت سیاست بی‌طرفی، از طرف‌های درگیر خواست مشکلات را به‌صورت صلح‌آمیز و با گفت‌وگو حل‌وفصل کنند. وزارت خارجه طالبان همچنین از دو طرف خواست به حفظ جان دانشجویان و شهروندان افغان ساکن اوکراین توجه داشته باشند. با این‌ حال، وزارت خارجه طالبان هیچ پیام مستقیمی به دانشجویان و شهروندان افغان ساکن اوکراین نفرستاد و در مورد وضعیت آنان واکنش مشخصی نشان نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که بیشتر کشورهای جهان حمله روسیه به اوکراین را محکوم و در مقابل آن موضع‌گیری کرده‌اند، لحن بیانیه وزارت خارجه طالبان مانند بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران فاقد هرگونه اعتراض به عملکرد روسیه است. گروه طالبان در حال حاضر رابطه‌ای نزدیکی با روسیه دارد. روس‌ها در چند سال گذشته از طالبان حمایت کردند و حتی برای این گروه کمک تسلیحاتی نیز فرستادند. پس از سقوط دولت پیشین و سلطه طالبان، روسیه جزو نخستین کشورهایی بود که سعی کرد رویکرد تهاجمی کشورهای جهان در قبال طالبان را خنثی کند.

آن‌ها حتی از کشورهای جهان خواستند تا با گروه طالبان تفاهم داشته باشند و به آنان نزدیک شوند. هرچند روسیه تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و مقام‌های روس گفته‌اند تا زمانی که طالبان حکومتی فراگیر تشکیل ندهد، آنان را به رسمیت نخواهند شناخت. با این‌ حال، رابطه طالبان و روسیه، برخلاف کشورهای غربی، گرم است؛ به همین دلیل به نظر نمی‌رسد طالبان بخواهد تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کند.

واکنش کشورهای جهان در مورد حمله روسیه به اوکراین در حالی است که روس‌ها قدم‌به‌قدم در حال پیشروی به سوی کی‌یف، پایتخت اوکراین‌اند. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که حملات روسیه به شهرهای اوکراین تا روز جمعه بیش از ۱۳۷ کشته بر جای گذاشته و خسارات مالی هنگفتی به این کشور وارد کرده است.