مسابقه جنجالی بوکس دختر ایرانی در فرانسه

آیا به سلامت به ایران خواهد رسید؟

عکس از سایت فتوکده

صدف خادم بوکسور زن ایرانی است که روز شنبه (بامداد یکشنبه به وقت ایران) در یک تورنمنت بین المللی در شهر رویان فرانسه شرکت خواهد کرد.

خادم ۲۵ ساله، متولد ۳ بهمن سال ۱۳۷۳ در تهران، به این تورنمنت دعوت شده است. مربی او، مهیار منشی‌پور (قهرمان بنام ایرانی- فرانسوی بوکس) پیشنهاد این مسابقه را به شهردار شهر رویان داد که با موافقت و استقبال مسئولان ورزش این شهر روبرو شد.   

صدف خادم به طور شخصی (و با هزینه شخصی)، ولی به عنوان یک ایرانی در این مسابقه شرکت می‌کند و در مقابل «آن شوان» پا به رینگ می‌گذارد. خبر این دیدار سر و صدای زیادی در رسانه‌های فرانسوی به پا کرده‌است و شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال نیز قرار است این مسابقه را به صورت زنده پخش کند. خبرنگار این شبکه در حساب توییتری‌اش نوشت:

منشی‌پور، مربی خادم همراه او به تهران برمی‌گردد تا اگر خادم هنگام ورود به ایران با مشکلی روبرو شد، کمک‌اش کند. منشی‌پور به رویترز گفت: «اگر خادم بازداشت شود، تنهایش نخواهم گذاشت».

ورزش بوکس برای زنان هنوز در ایران به رسمیت شناخته نشده و علاقه‌مندان، پنهانی این رشته را یاد می‌گیرند و تمرین می‌کنند. فدراسیون جهانی بوکس اخیرا با حجاب اسلامی برای حضور ورزشکاران زن مسلمان در مسابقات بین‌المللی موافقت کرده‌است و احتمال  دارد که فدراسیون بوکس ایران، به‌زودی بخش زنان را هم به این رشته ورزشی اضافه کند.

صدف فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی مهندسی ورزش است. ورزش را با شنا آغاز کرد و بعدها به بسکتبال روی آورد. پس از مصدومیتی شش ماهه، برای تقویت بینه‌اش به بوکس روی آورد. در آن زمان، ۴۰ کیلوگرم به وزن‌اش اضافه شد  و به ۱۰۷ کیلوگرم رسید ولی بعد توانست  با بوکس وزن‌اش را به ۶۸ کیلوگرم کاهش دهد. در جریان این کار، به بوکس علاقه‌مند شد و تصمیم گرفت این رشته را به صورت حرفه ای دنبال کند، هرچند در این راه با پدر و مادرش درگیری زیادی داشت. 

صدف خادم در مصاحبه‌هایش گفته‌است که هدف‌اش شناساندن این رشته ورزشی به زنان در ایران است. او می گوید: «یک رشته ورزشی که جزو ده رشته پرخطر دنیا نیست، چرا نباید در ایران مجاز باشد، و چرا در تهران حتا یک باشگاه برای زنها نیست تا در این رشته کار کنند؟»

صدف خادم برای تمرین در ایران زیر نظر محمدرضا درخشان‌پور، مربی، داور و کارشناس فنی بوکس اهل تهران، به ورامین می‌رود تا در تنها باشگاه خصوصی ای که اجازه تمرین بوکس زنان را می دهد، کار کند. 

به گزارش روزنامه شرق، مهيار منشی‌پور در این باره به روزنامه «لوپاريزين» گفت: «شخصا  افتخار می‌کنم که صدف قرار است در اين تورنمنت شرکت کند. اميدوارم دعوت او به اين مسابقه، باعث گشايش درها به روي ديگر زنان ايرانی باشد و فرصت جديدی در اختيارشان بگذارد. من سال ۲۰۱۷ در آخرين سفرم به ایران ، صدف را کشف کردم. آنجا با چند بوکسور جلسه تمرينی گذاشتم که در میان‌شان پنج يا شش دختر هم بودند، از جمله صدف. البته اين را هم بگويم که بخشی از اين تمرين‌ها به‌سختی برگزار شد چون همان‌طور که می‌دانيد، زنان بوکسور براي تمرين‌کردن دشواری هايی دارند. خب، از آنجا که کميته بين‌المللی المپيک هم تأکيد زيادی داشته که رشته‌های اين‌چنينی در هر دو بخش زنان و مردان به فعاليت‌شان ادامه دهند، فرصتی دست داد تا با  فدراسيون بوکس ايران تماس بگیرم و براي آنها توضيح بدهم که دعوت از صدف خادم براي حضور در تورنمنتی رسمی در فرانسه  فرصتی رؤيايي است». 

حسين ثوری، رئيس فدراسيون بوکس ايران، نیز در این‌باره به شرق مي‌گويد: «خانم خادم يک روز به فدراسيون آمدند و درخواست کردند که برای حضور در رقابت‌های فرانسه که دعوت‌نامه‌اش به دستشان رسيده بود، اقدام کنند، ولی من با احترام بسيار زياد به ايشان گفتم که از طرف فدراسيون نمی‌توانيم به او مجوزی بدهيم، چون بوکس زنان ما تا به الان فقط در حد حرف راه‌اندازی شده و مجوزی برای فعاليت نداريم. چيزی که بايد بگويم، اين است که نمي‌دانم خانم خادم به چه شکلی قرار است بروند و در اين مسابقات شرکت کنند». 

بیشتر از ورزش