آخرین تحولات روسیه و اوکراین؛ تحریم‌های گسترده کشورهای غربی

استرالیا، ایالات متحده، کانادا و ژاپن از تحریم‌ بانک‌ها و سیاست‌گذاران سرشناس روس خبر دادند

چهره‌های تاثیرگذار روسیه که مشمول تحریم‌ها می‌شوند، افراد نزدیک به پوتین‌اند -Alexey NIKOLSKY / Sputnik / AFP

بعد از تهاجم روسیه به خاک اوکراین و در خواست کی‌یف برای اقدام کشورهای غربی علیه اقدام پوتین، رهبران کشورهای مختلف از آغاز تحریم‌های گوناگون علیه روسیه خبر دادند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، در آخرین تحولات مربوط به بحران اوکراین، نیوزیلند اقدام‌های روسیه را محکوم کرد و سفیر این کشور را برای دیدار با مقام‌های ارشد دیپلماتیک فرا خواند.

استرالیا نیز خبر داد که تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در نظر گرفته است و به فعالان اقتصادی هشدار داد خود را برای حملات سایبری روسیه آماده کنند. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، روز چهارشنبه خبر داد که تحریم‌های مالی هدفمند و ممنوعیت سفر، اولین اقدام‌های تحریمی در پاسخ به تجاوز روسیه به اوکراین خواهند بود و ممکن است این تحریم‌ها افزایش یابند. او همچنین هشدار داد که احتمال دارد ظرف ۲۴ ساعت یک تهاجم تمام‌عیار به اوکراین اتفاق بیفتد.

استرالیا و روسیه از سال ۲۰۱۴ تحریم‌هایی را علیه یکدیگر اعمال کرده‌اند. این تحریم‌ها را استرالیا در اعتراض به دخالت روسیه در درگیری‌های اوکراین آغاز کرد. در پی اتفاق‌های اخیر، کمیته امنیت ملی استرالیا تحریم‌ها و ممنوعیت‌های مسافرتی را علیه هشت عضو شورای امنیت روسیه و بانک‌های روسی گسترش داد. 

تحریم‌های گسترده ایالات متحده

 جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز از آغاز تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد و اعلام کرد که در صورت تهاجم بیشتر، تحریم‌های بیشتری بر این کشور اعمال خواهد شد. اولین مرحله از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بانک‌ها و نخبگان روس را هدف گرفته است.

به گزارش رویترز، ایالات متحده چهره‌های سرشناس روس و دو بانک را در فهرست اتباع ویژه تعیین‌شده قرار داد و با اخراج آنان از سیستم بانکی ایالات متحده، آن‌ها را از تجارت با آمریکایی‌ها منع و دارایی‌هایشان را مسدود کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهره‌های تاثیرگذار روسیه که مشمول تحریم‌ها می‌شوند، افراد نزدیک به پوتین‌اند؛ از جمله الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس امنیت فدرال (FSB) و پتر فرادکوف، رئیس و مدیر اجرایی یک شرکت بزرگ سهامی عام. همچنین سرگئی کرینکو، نخست‌وزیر سابق روسیه، نیز تحریم شد چرا که به گفته جو بایدن، «آن‌ها در دستاوردهای فاسد سیاست‌های کرملین سهیم‌اند و باید در تحریم نیز سهیم باشند».

رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد: «در حالی که روسیه به حرکت بعدی خود فکر می‌کند، ما نیز اقدام بعدی خود را آماده کرده‌ایم. اگر روسیه به تجاوزهای خود ادامه دهد، بهای سنگین‌تری پرداخت خواهد کرد.»

جو بایدن گفت که ایالات متحده به ارائه کمک‌های دفاعی به اوکراین ادامه خواهد داد اما قصد ندارد با روسیه وارد جنگ شود. به گفته او، به نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا برای تقویت متحدان بالتیک، استونی، لتونی و لیتوانی مجوز داده شده است.

کانادا و ژاپن هم روسیه را تحریم‌ها کردند

پس از اینکه هفته‌ها دیپلماسی درباره بحران روسیه و اوکراین به شکست انجامید، کانادا نیز اعلام کرد که دور اول تحریم‌های اقتصادی روسیه را آغاز می‌کند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفت که دولت او کانادایی‌ها را از هرگونه معامله مالی با «ایالت‌های مستقل» لوهانسک و دونتسک منع خواهد کرد. کانادایی‌ها همچنین از خرید اوراق بدهی‌ دولتی روسیه منع می‌شوند. 

ترودو در عین حال به تحریم‌ بانک‌های روسی هم اشاره کرد و افزود که به نیروهای بیشتری در منطقه اجازه حضور می‌دهد. به گفته او، مجوز استقرار ۴۶۰ نفر از نیروهای مسلح کانادا در لتونی و همچنین استقرار یک ناوچه و هواپیمای گشت دریایی صادر شده است.

از سوی دیگر، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، هم روز چهارشنبه اعلام کرد که ژاپن تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال می‌کند. نخست‌وزیر ژاپن که اقدام‌های مسکو را نقض حاکمیت اوکراین و قوانین بین‌المللی توصیف کرد، خبر داد که تحریم‌های ژاپن عبارتند از ممنوعیت انتشار اوراق قرضه روسیه در ژاپن، مسدود کردن دارایی‌های برخی از افراد روس و همچنین محدود کردن سفر به ژاپن. او اضافه کرد که جزئیات تحریم‌ها در روزهای آینده بررسی و اعلام خواهد شد.

کیشیدا گفت: «ژاپن ذخایر کافی نفت و گاز طبیعی مایع دارد و تحریم‌های روسیه در کوتاه مدت بر عرضه انرژی تاثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت. در عین حال در صورت بدتر شدن وضعیت، ما به سرعت برای اقدام‌های تنبیهی بیشتر علیه روسیه اقدام خواهیم کرد.»